Hej. Har precis varit ute och provkört en Kia Ceed sw-10.
Tyckte bilen var betydligt bättre och mer utrustad än den Ford Focus TDci kombi
vi tittat på innan. Hedin säljer dom nu med komfortpaket för kampanjpriset 179900kr.
Det enda jag saknade på Kian var BTooth samt eluppvärmd framruta(Quickclear)
BTooth skulle ju kosta 2900 kr extra inklusive Ipodanslutning, Ipodanslutningen verkar ju finnas där
redan innan så 2900kr är kanske lite mycket.
Försäljaren tipsade mig om att istället köpa en 2011 som går att beställa redan nu.
Denna var tydligen inget kampanjpris på utan den skulle kosta 201900kr.
Mitt färgval är vitt oavsett modell.
Har sökt efter Ceed modell 2011 på nätet men inte hittat mycket.
Enligt säljaren så skiljer det 3 saker på nya modellen.
Ny starkare dieselmotor på 128 hk, Ny instrumentbelysning och Bluetooth som standard.
Bränsleförbrukningen skall tydligen bli samma med nya motorn.
Kampanjpriset gäller då tydligen den gamla årsmodellen som inte längre tillverkas. Tycker att
prispåslaget är lite högt för 2011:an trots att den har en bättre motor och förmodligen håller
andrahandsvärdet lite bättre de första åren. 2011 kommer kanske att vara mer attraktiv men om det ändå
kommer ut en ny kaross år 2012 så kanske 2011:an också faller i pris som beg.
Någon som vet om man åtgärdat alla småfel som nämns här på årsmodell 2011?
Exvis: rosten bak och sidodörr, autolåset, smala stänkskydd,lättrepade rutor, vindrutespolarpumpen,
svajande ljus tomgång, radiomottagning, imma bakrutor, glappande förarstol.
Kanske är det bättre att vänta fram till början av 2011och köpa en 2011 som då är tillverkad i början
av 2011 och då har ett högre listpris begagnad än en 2011 som är uttagen hösten 2010.
De flesta handlare värderar ju på detta sätt.
Vore jättetacksam för all info om modell 2011 samt även synpunkter på mitt ev .bilköp.
Annons
Re: Kia Ceed modellår2011
2Jag har läst lite om att Kia ska lansera en helt ny dieselmotor på 1,7 liter. Det måste vara den motorn som det syftas på här.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
3Tänk på att KIAs blåtand är "rent ut sagt" värdelös. Du kan bara ringa det senast slagna nummret genom bilen samt ta emot samtal. Bläddra i telefonboken går inte.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 PEWTER BEIGE
4Jag tror det är samma motorvolym i nya motorn, det står iallafall
ingenting annat i den spec jag fick.
Jag har förstått att Btoothen inte är så avancerad men det går väl att
ringa upp via mobilens adressbok och sedan flytta över samtalet till bilen?
Att kunna streama från mobilens minneskort till stereon är ju iallafall bra.
Ganska smidigt också att kunna svara på samtal genom att bara trycka på rattknappen och få ut det genom stereon. Undras om det är svårt att eftermontera Btooth på en-10:a
ingenting annat i den spec jag fick.
Jag har förstått att Btoothen inte är så avancerad men det går väl att
ringa upp via mobilens adressbok och sedan flytta över samtalet till bilen?
Att kunna streama från mobilens minneskort till stereon är ju iallafall bra.
Ganska smidigt också att kunna svara på samtal genom att bara trycka på rattknappen och få ut det genom stereon. Undras om det är svårt att eftermontera Btooth på en-10:a
5Ja man kan koppla över samtalet manuellt till blåtanden. Men som du säger är streamingfunktionen mycket bra. Använder den hela tiden via ljudböcker och spotify.
På din första fråga hade jag lätt valt 2010:an för det priset. Ligg på säljaren att han får skicka med blåtanden också
På din första fråga hade jag lätt valt 2010:an för det priset. Ligg på säljaren att han får skicka med blåtanden också
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 PEWTER BEIGE
6För eftermontering gäller nog tyvärr att byta hela stereon. Vill minnas att jag såg en fräschare variant i ett engelskt produktblad. I princip kan du stoppa in vad som helst som stöder inpassningen som är standard så vitt jag vet. Däremot kommer det såklart inte funka med hårdvaruknapparna i ratten mer än de som redan är konfigurerade (volym osv).
Peter
Peter
Trident skrev:Ja man kan koppla över samtalet manuellt till blåtanden. Men som du säger är streamingfunktionen mycket bra. Använder den hela tiden via ljudböcker och spotify.
8Kollade idag och det går inte att montera BTooth i efterhand utan att byta ut enheten det
skall isåfall göras direkt i fabriken.
Har ringt runt lite och det verkar gå att få viss nybilsrabatt på en 2011.
Tror att merkostnaden till viss del kommer tillbaka när det blir dags att sälja.
En 2011 bör väl vara något mer värd än en 2010 om några år.
Dessutom så kanske man har fixat till en del av småfelen som fanns tidigare på nya 2011modellen.
skall isåfall göras direkt i fabriken.
Har ringt runt lite och det verkar gå att få viss nybilsrabatt på en 2011.
Tror att merkostnaden till viss del kommer tillbaka när det blir dags att sälja.
En 2011 bör väl vara något mer värd än en 2010 om några år.
Dessutom så kanske man har fixat till en del av småfelen som fanns tidigare på nya 2011modellen.
9Hittade vilken motor det var som åsyftades. Det är altså exakt samma motor som tidigare på 1,6 liter. Maximalt vridmoment är exakt samma som på 116hk motorn. Skillnaden är att man hållt uppe vridmomentet på de högre varvtalen genom ett lite mer avancerat insprutningssystem och något högre turbotryck. På så sätt har man fått en lite högre toppeffekt vid 4000 rpm.
Förbrukningen enligt EU-cykeln påverkas inte av effektökningen då varvtalet under testet aldrig överskrider 2750 varv och vid det varvtalet och under så skiljer det ingenting mellan de två motorerna.
Jag tror inte att man kommer att kunna märka skillnad mellan motorerna. Det är i så fall vid fullgas vid omkörning på varvtalen 3000-4000 som något litet kan märkas. Ärligt talat, hur ofta är man där uppe och varvar?
Förbrukningen enligt EU-cykeln påverkas inte av effektökningen då varvtalet under testet aldrig överskrider 2750 varv och vid det varvtalet och under så skiljer det ingenting mellan de två motorerna.
Jag tror inte att man kommer att kunna märka skillnad mellan motorerna. Det är i så fall vid fullgas vid omkörning på varvtalen 3000-4000 som något litet kan märkas. Ärligt talat, hur ofta är man där uppe och varvar?
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
10Du har säkert rätt, skillnaden är inte stor, men det kan ju vara kul
kanske o reta nån bensinare vid något rödljus ibland.
Bilen är ju ganska rapp med 115hk, skall väl göra 0-100 på 11,5s
med 128 hk så kapar man säkert 0,5-1,0s på den tiden.
Inte illa för en liten miljöbil.
Har du någon länk till det du hittade om nya motorn?
Hade vart kul o läsa om den.
kanske o reta nån bensinare vid något rödljus ibland.
Bilen är ju ganska rapp med 115hk, skall väl göra 0-100 på 11,5s
med 128 hk så kapar man säkert 0,5-1,0s på den tiden.
Inte illa för en liten miljöbil.
Har du någon länk till det du hittade om nya motorn?
Hade vart kul o läsa om den.