Annons

Kia Sportage 2014 "facelift". Frågor....

1
Nu har jag nästan fått med frugan på att vi kanske ska köpa oss en SUV framåt senhösten. Efter två Kia Ceed diesel så är ju första frågan, gör jag ett "uppköp" eller "nerköp"?

Det ska isf bli en diesel och fyrhjulsdriften känns inte nödvändigt när man troligtvis aldrig kör "off road".
Klarar man sig med motorn på 115hkr? Den nuvarande prisskillnaden för 20 hkr mer på 28 000kr känns lite fel. Eller har 136hkr-modellen mer som inte syns på bygg din Kia hos kia.se?
Finns det någon sida som direkt visar skillnaderna i en tidig 2014 och en senare, då den nya 2014 "facelift"?

Utrustningsnivåer i en Sportage, vilka är det? Kan man säga att det vanliga "lull-lullet" är samma som Ceed? Alltså elhissar, AsG, stereo med bluetooth osv

Glastak, finns det och är det något bra med det?
Vad kostar det att få monterat en dragkrok? Måste en Kiaverkstad göra detta för garantins skull?

Hur kommer man åt att tvätta taket på en bil med denna höjd? Borste ska man ju inte använda, säger de som är noga. :)


Var, på en bild, typ blocket.se, ser jag skillnad på en med facelift och en utan?
Vad behöver jag ha reda på mer, när man aldrig ägt något i SUV-väg innan?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Kia Sportage 2014 "facelift". Frågor....

3
Facelift ser du enklast på bakljusen, det är LED slinga.
Jag snålade och köpte 1.6 bensin 2wd och ångrar skarpt. 135hk och jätte slö. Speciellt när man drar släp.
Tänkte samma sak om 4wd men efter 2 vintrar samt i/upptagning av båt ångrar jag även detta. Läxan jag lärde mig är att ska man ändå köpa en ny bil så snåla inte på motor/4wd.
Allt lull-lull kan man köpa efteråt från Korea för billig penning.
Kia Sportage EX1.6 Komfort silver sirius 2012

Re: Kia Sportage 2014 "facelift". Frågor....

4
Hejsan!

Jag köpte en Kia Sportage 1.7 CRDI 115hk 2WD 2012 (Ny) med Komfort pkt. Denna hade låg bränsleförbrukning (ca 0.45l/mil) och mycket trevlig att köra. Dubbla klimatzoner, farthållare mm mm. Skulle kunna fylla på med massor av +++ då jag tyckte mycket om bilen som sådan. Men... det finns några varningar som jag vill lyfta fram;

Den kan upplevas som "seg" i detta motoralternativet vid t.ex. omkörningar - du får helt enkelt växla ner i tid och kolla upp siktsträckan, innan omkörning.

På denna modell får du inte dra mer än 1200kg som max totalvikt för släp! Detta innebär att du i stort sätt inte kan dra husvagn med den. Det är lätt att missta sig på Transportstyrelsens beräkning och Kia´s egna gräns skrivet i registreringsbeviset. :thumbdown:

Vi bytte in denna bil mot en Kia Sportage 2.0 CRDI 184hk Komfort AWD 2013 (Ny) + 1 st Husvagn (från en annan säljare som hade både bilar och husvagnar mm). Bränsleförbrukningen ökade aningen till ca 0.67 l/mil blandad körning.

Dessa bilar ser identiska ut men beter sig annorlunda i dess köregenskaper. 184hk gör stor skillnad!!! :clap: Att det sedan är AWD gör ju saken inte sämre. Har i och för sig inte använt den ännu, men men... en dag så behövs det kraft på alla hjulen. Jo, driften ligger alltid på minst ett (?) hjul i marken om två skulle "sväva" i luften och detta sköts tydligen helt av sig självt - det hette något vackert som jag inte kommer ihåg just nu,,, kolla med Youtube eller Googla på´t.

Denna bil med detta motoralternativ får du dra max 2000kg totalvikt på släpfordon (om du har utökat B-körkort < B96> alltså, eller högre förstås). Bilen som dragbil fungerar alldeles utmärkt och där kommer de 184hk väl till hands med en urkraft som gör att du inte behöver växla vid backar eller för den skull och tanka ihjäl dig. Vår husvagn väger ca 1800kg i dess tjänstevikt och bilen hade en bränsleförbrukning på ca 1.1 l/mil. Ganska bra tycker jag.

Idag är jag äntligen (för stunden åtminstone) nöjd med mitt val av fordon.

Det enda egentliga negativa med Kia Sportage, oavsett modell i programmet, är den dåliga sikten bakåt i backspegeln - dock uppväger dessa enorma sidospeglar detta problem, eftersom dessa har nästan samma siktkapasitet som en mindre lastbil.

Jag kan varmt rekommendera denna bil och tveka absolut inte att lägga dessa extra kronor på det större motoralternativet, då du kommer att ångra dig om du snålar bort dig - om du nu inte enbart har tänkt dig att "finåka" i den och inget mer, då duger 115hk alternativet utmärkt med sin låga bränsleförbrukning (diesel). ;)


Lycka till i ditt val... :)
Kia Sportage 2.0 CRDI AWD 2013

Re: Kia Sportage 2014 "facelift". Frågor....

6
Olika behov och förväntningar ger så otroligt olika svar....

Personligen köpte jag en Kia Sportage 1,6 bensin för att det var otroligt mycket bil för pengarna.... 200000kr för en SUV med glastak, backkamera, BT och allt möjligt annat lull-lull.... Jag kollade också på 184hk 4WD diesel, men då blev ju prislappen en helt annan och för mig hade då lotten fallit på en 1-2 år gammal Volvo XC60...

Jag använder bilen till och från jobbet 70-90 väg 60km t.o.r. lägger i och drar upp båten och drar trailern ca 3km samt drar släpvagn kanske ytterliggare 3-4ggr per år och jag bor på asfalterade vägar i samhälle och arbetar i "stan".. Så fyrhjulsdrift och massor av hästkrafter är inget jag "behöver" och i ekvationen hellre byta bil ofta så blev valet helt enkelt som ovan.... Och jag är supernöjd!! Glastak vill jag aldrig vara utan igen!

Re: Kia Sportage 2014 "facelift". Frågor....

7
För att sen svara på ursprungsfrågorna:

a) "uppköp" eller "nerköp"? Att köra SUV är helt underbart skönt tycker jag, skönt att "komma upp".

b) Klarar man sig med motorn på 115hkr? Se mitt förra svar, behov och förväntningar.

c) Eller har 136hkr-modellen mer som inte syns på bygg din Kia hos kia.se? Nope, samma utrustningspaket iaf t.o.m MY13.

d) Skillnaderna nya 2014 "facelift"? Finns som sagt en del info ute, lättast att se på bakljus och grill... tycker jag.
e) Utrustningsnivåer? EX, Komfort, Business och diverse "edition" beroende på säljare....

f) Glastak, finns det och är det något bra med det? Underbart tycker jag, luftigt och ljust samt härligt att öppna och få liiiite cab-känsla.

g) Vad kostar det att få monterat en dragkrok? 11000kr ville Kia ha för delbart, 7500kr för bara material... jag köpte på Bilenochjag för 4200kr (demonterbart Westfalia med modellanpassat kablage!... har inte hunnit montera ännu dock :oops: )

h) Tvätta taket på en bil med denna höjd? Den är så hög att den knappt blir smutsig på taket :D Skämt åsido, jag är 189cm och har inte tänkt på problemet...

i) Var, på en bild, typ blocket.se, ser jag skillnad på en med facelift och en utan? Grill och bakljus skiljer mest tycker jag!

j) ha reda på mer, när man aldrig ägt något i SUV-väg innan? Det är som vilken bil som helst... lite högre bara ;)

Re: Kia Sportage 2014 "facelift". Frågor....

9
Nu får ni ha in mig på "rätt" spår. Man kan ju knappast ha ett forum och köra Nissan som förstabil. :)
Har spanat in nya Nissan Qashqai http://www.expressen.se/motor/nissan-qa ... erationen/
Där får man ju fruktansvärt mycket bil och "lull-lull" för samma peng som en högst ordinär Sportage.
För under 250 000kr får man en dieseldriven miljöbil (skattefri 5 år), tyvärr bara tre års garanti. Men Navigator, backkamera, ljudsystem med Rockford Fosgate subba + 8 högtalare. Visning av vägmärken, glastak keyless go, startassistans i backe, varning om man kör över en väglinje utan att blinka (om man somnar, typ).
Det går att räkna hur långt som helst på detta.Elektronisk parkeringsbroms...

Jag överdrev nog en del. Stereon och läderklädsel är på businessmodellen som är dyrare...
Så vad erbjuder Sportage som jag inte redan har i min Ceed från 2011, mer än att det är en "crossover" som Nissan?
Har inte Sportage något högpresterande stereosystem?
Vd är skillnaden på Komfort och Business? ÄR Business ett utökat Komfortpaket, eller missar man något från Komfort om man väljer Business? http://www.blocket.se/helsingborg/Kia_S ... w=3&last=1

Övertyga mig! :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"