Jag tror att det har mycket med däcken att göra om det bullrar och speciellt om du har lågprofildäck. Jag har standardäck, alltså 16 tum och det är inget speciellt buller av däcken. Sen verkar det ha stor betydelse vilket däckfabrikat man har, vissa bullrar mer.
Har 17" Hankook sommardäck och de väsnas en del. Plockade ut bilen i feb så hann köra ca 200 mil med vinterhjulen, 16" Nokian friktionsdäck. Upplevde att vinterdäcken var betydligt tystare. Men ceeden är ju känd för att väsnas.
Håller inte med att ceed väsnas, min går tyst anser jag. Har kört Golf och den är inte tystare. Det beror helt och hållet på däcken. Vinterhjulen är mjukare i gummit och därav tystare. På min gamla bil hade jag Semperit och dom gick väldigt tyst, i och för sig är det ett billigt däck, men tyst ändå.
Vad har du för däckfabrikat? Skillnaden i buller är ENORM mellan olika tillverkare beroende på mönster/gummiblandning.
Siffrorna/skillnaderna kan se små ut på papper men tänkvärt är att en bullerhöjning på 2-3 decibel i vissa fall kan uppfattas som en dubblering av ljudet för örat.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Continental (Contipremium Contact 2). Jag har uppmärksammat att det sitter olika däck på många nya ceed, varför vet jag inte, men som sagt dom har olika bullernivåer .
Kolla alltid däckspecen med dB-nivå när ni köper däck....bara ett par dB kan upplevas som dubbla ljudnivån av örat.
Jag köper alltid 69-70 dB-däck....underbart tyst
Jo KIA hade hankook orginalmonterat fram till MY14 kom sedan har dom bytt till Continental och jag tror att hankook däcken är betydligt tystare än conti, hade 17" premiumcontact på min SAAB och dom bullrade mer än dubbdäcken jag hade på vintern
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013