Annons

Pipande backsensor

1
Efter senaste natten i garaget började backsensorn varna så fort jag lägger i backen.... inte så kul...

Första felet på ny bil känns det som, har i alla fall gått 90 mil utan problem.
Kia Ceed SW GTline diesel 2017 automat DCT7.
Kia Ceed SW CRDI 2013 automat 6-steg (såld, rullar nånannanstans.)
Annons

Re: Pipande backsensor

2
plf66 skrev:Efter senaste natten i garaget började backsensorn varna så fort jag lägger i backen.... inte så kul...

Första felet på ny bil känns det som, har i alla fall gått 90 mil utan problem.
Hej piper backvarnaren när bilen står i garaget eller?är inte riktigt med på vad backvarnaren har med garaget att göra?
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

4
kiaceeddriver skrev:Tror han menar att så fort backen läggs i piper det konstant som om något stod väldigt nära, även utanför garaget. Eller?
om det är så han menar så hade jag samma fel på min, lämnade in den och det visade sig att det va fukt i kontakten på två av sensorerna, det byttes ut på garantin och nu funkar allt kalas.
KIA Cee'd 1,6 CRDi Executive

5
I helgen när jag skulle backa ut från min plats på en parkeringsplats pep sensorn till flera ggr fast inget var bakom. Är det så felet varit för er? Efter det har det inte kommit tillbaka. Var bara den gången igår. Idag är den som vanligt.
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013

6
kiaceeddriver skrev:I helgen när jag skulle backa ut från min plats på en parkeringsplats pep sensorn till flera ggr fast inget var bakom. Är det så felet varit för er? Efter det har det inte kommit tillbaka. Var bara den gången igår. Idag är den som vanligt.
Min tjöt konstant när jag la i backen som om att jag hade nått precis bakom.

7
kiaceeddriver skrev:I helgen när jag skulle backa ut från min plats på en parkeringsplats pep sensorn till flera ggr fast inget var bakom. Är det så felet varit för er? Efter det har det inte kommit tillbaka. Var bara den gången igår. Idag är den som vanligt.
Den känner väl av en bit åt sidorna också. Kan det ha varit det?

Klas

8
Hedan skrev:
Det blev exakt så i går. tjöt varje gång backen var i.

Idag funkade den normalt.

Måste den vara "kass" den dagen man visar den för kia eller byter dom den ändå med tanke på att det bara kommer ibland?
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013

9
kiaceeddriver skrev:
Hedan skrev:
Det blev exakt så i går. tjöt varje gång backen var i.

Idag funkade den normalt.

Måste den vara "kass" den dagen man visar den för kia eller byter dom den ändå med tanke på att det bara kommer ibland?
Åk in med bilen till verkstaden och säg att den varnar till och från så får dom felsöka. Borde inte vara nått problem.

10
Prova först att rätta till skyddet på dragkroken (om ni nu har ett sådant). Backsensorn är mycket känslig. Sitter skyddet lite snett på kulan så piper det när man lägger in backen. Min verkstad gav mig detta tips och det funkade för mig.
Kia Ceed 1,6 CRDI SW 2013 Dark gun metal