Annons

Varför välja Ceed när det finns en Sportage

1
Hej

Jag är partiskt , men förstår inte varför det säljs så många fler Ceed än Sportage.

Ni som väljer en Ceed hur tänker ni i detta val?

Sportage ger mycket mer bil för pengarna om man jämför exempelvis design, rymlighet, komfort, körglädje, mm.
Visst Sportage är något dyrare, men övriga kvaliteer väger lätt upp detta.
Casa White Kia Sportage 2011 2.0 CRDi AWD , manuell
Annons

Varför välja Ceed när det finns en Sportage

2
Man kanske inte har behov av en större bil. En mindre bil går billigare och är smidigare i stan. Jag skulle t.ex. inte ens få in en Sportage i mitt garage. Sen håller jag inte med om att en Sportage alltid ger mer, personligen tycker jag att min Pro Ceed ger mer körglädje. Och jag gillar utseendet oerhört mycket bättre på en 3-dörrars Ceed än en Sportage.

Varför välja Ceed när det finns en Sportage

4
Svårt för mig med att vara riktigt partisk.
Men skulle välja sportage även om det stod mellan optiman och sorrenton.
Tycker den är snyggare än båda och blir ju lite efter det man väljer också.:)
Annars skulle alla köra likadana bilar om man inte hade olika smaker.
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.

Re: Varför välja Ceed när det finns en Sportage

6
Tror att tråden ligger i fel forum. I Sportage sektionen har nog de flesta tagit ställning redan, så resonemanget kanske lämpar sig bättre i en generell diskussion ;)

Jag hade Cee'd innan sportage och under perioden april till oktober är det målfoto på vilken bil som är bäst att äga.
Cee'd (1.6 Eco diesel manuell):
+ Ingen fordonsskatt
+ låg förbrukning av diesel
+ kul bil att köra
+ rymlig för mellanklassbil
+ allt funkar precis som det ska
+ användarvänlig (allt är enkelt)
+ snygg

- låg och lätt bil som inte klarar mer än ca 2 dm snö
- dåligt ljus vid körning på mörka vägar
- extremt jobbig att hantera vid köbildning beträffande koppling, växling m.m. (mest beroende på att den var manuell)
- sikten frammåt är dålig pga sitsens höjd (alla bilar framför blockerar sikten oavsett höjd)
- kort säte, vilket gör långkörning jobbig för benen.
- inte direkt trött bil, men 0-100 lämnar lite övrigt att önska

Sportage 2,0 CRDI AWD:
+ Tuggar sig fram var som helst (nästan)
+ Service vart annat år á 1500 kr
+ Bra sikt frammåt (ser över majoriteten av bilar)
+ bekväma säten för långkörning
++ snyggare
+ Riktigt askul och pigg bil att köra o särskilt om det är skitväg :)
+ bra strålkastare (om xenon (men tror det ingår i de flesta modeller))
+ bra utrymme i baksätet
+ namnet ;)

- Drar i genomsnitt ca 35% mer än Cee'd 1.6 diesel
- Fler funktioner beträffande telefon m.m. men de är knepigare att använda
- Bilskatt på ca 3700/år
- Har hört att sikten snett bakåt och rakt bakåt är dålig. Har inte själv upplevt det men tydligen har vissa reagerat på det...

Om valet stod mellan en 1.6 Sportage 2wd bensin och en 1,6 Cee'd SW Eco Diesel hade det blivit en Cee'd dock ;-)
Sportage 2,0 CRDI Komfort, aut, Sirius Silver -13.
F.d. Cee'd 1.6 Diesel ECO SW 2011, Piston grey.

Re: Varför välja Ceed när det finns en Sportage

8
bertil7 skrev:Hej

Jag är partiskt , men förstår inte varför det säljs så många fler Ceed än Sportage.

Ni som väljer en Ceed hur tänker ni i detta val?

Sportage ger mycket mer bil för pengarna om man jämför exempelvis design, rymlighet, komfort, körglädje, mm.
Visst Sportage är något dyrare, men övriga kvaliteer väger lätt upp detta.
Vi valde ceed för att den är billigare i inköp och i drift men även för att vi bara behövde en mindre bil.
Design är ju en smaksak men "rymlighet, komfort, körglädje"? Skulle det vara bättre i sportage? Nä då hade jag nog hellre köpt en Q5 eller XC60, lite dyrare men men.....
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

Re: Varför välja Ceed när det finns en Sportage

9
para skrev:
bertil7 skrev:Hej

Jag är partiskt , men förstår inte varför det säljs så många fler Ceed än Sportage.

Ni som väljer en Ceed hur tänker ni i detta val?

Sportage ger mycket mer bil för pengarna om man jämför exempelvis design, rymlighet, komfort, körglädje, mm.
Visst Sportage är något dyrare, men övriga kvaliteer väger lätt upp detta.
Vi valde ceed för att den är billigare i inköp och i drift men även för att vi bara behövde en mindre bil.
Design är ju en smaksak men "rymlighet, komfort, körglädje"? Skulle det vara bättre i sportage? Nä då hade jag nog hellre köpt en Q5 eller XC60, lite dyrare men men.....

Lite dyrare? Du får 2st Kia Sportage för 1 Q5. 441000kr
Kia Sportage EX1.6 Komfort silver sirius 2012

Re: Varför välja Ceed när det finns en Sportage

10
Det är ju två helt olika biltyper. Jag provsatt en ceed på kul när jag ändå var på Kia och tittade på en Sportage, jättefin, absolut! Men den var aldrig aktuell att köpa eftersom jag letade specifikt efter en mindre SUV, valet stod mellan en ny Sportage och en beggad XC60. Blev en Sportage som ni kanske förstår eftersom jag är här. :)
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"