Annons

Val av utrustning vid nyköp?

1
Jag har efter mycket velande bestämt mig för en awd 184hk. Var länge inne på 2wd dieselvarianten men känner att det finns risk för att jag ångrar att det inte är fyrhjulsdrift. Skall till handlaren idag och hoppas att jag väljer rätt.

Min fråga till er som har Sportage är om det är någon av utrustningen, förutom komfortpaketet som ingår, ni känner att ni själva borde valt eller har valt som är bra att ha. Jag tänker på stänkskydd, sidolist osv. Smågrejer som kan vara bra att ta med direkt. Har nog inte sett 18" i verkligheten, 4000 extra känns ganska bra pris, vad säger ni om dessa?

Sen har jag velat med färgval länge, just nu är det vit som gäller, hur praktiskt/opraktiskt är det på en Sportage?

Tacksam för svar!

//Erik
Annons

Re: Val av utrustning vid nyköp?

4
Tycker att du väljer helt rätt beträffande bil. Färgen är ju smaksak, men jag gillar verkligen min Sirius Silver :)
Jag lade till de extra pengarna för 18" EX fälgar, men de ligger i garaget... så jag vet inte än. Ser fram emot att se bilen med 18"-arna på dock...

Jag valde bort navpaketet och är nöjd med det, men jag önskar att jag valt till sidesteps... Det skvätter en del längs sidorna utan dem och de är snygga 8-) Bagagerumsmatta (med antiglid) och galler är tillval jag inte vill vara utan...
Sportage 2,0 CRDI Komfort, aut, Sirius Silver -13.
F.d. Cee'd 1.6 Diesel ECO SW 2011, Piston grey.

Re: Val av utrustning vid nyköp?

6
Ett drag är ju helt klart ett vettigt tillval. Ett måste för mig som husvagnsägare förstås, men även om man inte kör husvagn så kommer det tillfället när man vill kroka på en kärra. Tror dessutom ett det är rätt bra med ett drag den dagen bilen ska säljas.

På temat "skoj" så satte jag på hasplåt fram/bak samt sidokjolar (ej sidostegen). Sidostegen skyddar visserligen bilen från stensprut, ett känt problem på en sportage, det tror jag inte sidokjolarna gör någon större nytta. Men de är ju mycket snyggare. :) Jag är inte överdrivet rädd för blästring, tror det är en smula överdrivet, iaf om du kör på normala vägar. Stänkskydden kostar ju inte många kronor och de är snygga dessutom, jag köpte sådana fram/bak.

Sen gillar jag ju svarta bilar, speciellt i kombo med kjol/hasplåt. Tycker också att17-tumsfälgarna är snyggare än Kias 18-tummare så de skulle jag aldrig betala extra för. Men smaken är som baken.

Vad jag skulle vilja ha nu i efterhand är nog utrustningen i sthlm edition, dvs skinn och stora stereon. Skinn är lättstädat och snyggt och orginalstereon låter skit rent ut sagt.

Re: Val av utrustning vid nyköp?

7
Ja ett drag är ett måste. Dock funderar jag på att montera det i efterhand, antingen själv eller hos någon annan verkstad. Närmare 10k känns lite mycket för ett fabriksmonterat drag.

Vad skiljer originalstereon mot stora stereon, verkar inte vara något man kan uppgradera vid beställning?

//Erik

Re: Val av utrustning vid nyköp?

8
Skulle göra affär igår men det visade sig att det inte gick att få tag på någon 184hk med manuell växellåda. Det blir i så fall fabriksbeställning med leverans om några månader. Det som jag främst drar mig för med automat är förbrukningen. Ser inga fördelar med automat då jag inte bor i storstad med bilköer och mycket stadskörning, det är bara dyrare i drift.

Är det någon som kan ge några siffror på faktisk förbrukning med automatlåda? Läser man specar så verkar det vara 1,5-2dl/mil mer med automat blandad körning, hur är det i verkligheten?

//Erik

Re: Val av utrustning vid nyköp?

9
Jag fick min sportage förra veckan och den bilen hade redan stänkskydd på som jag inte betalat extra för :D

Kör lilla dieseln med manuell och just nu står färddatorn på 6.0 liter 100 km. Det är riktigt bra för att vara första tanken.

Håller oxo med om att 17" original är snyggare som suv-fälgar då 18" ser lite för sportiga ut för min smak.
Det enda jag ångrar att jag inte tog med på min bil är hasplåtar fram och bak, någon som vet vad detta kostar i efterhand?
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Svart metallic.( såld privat)
Kia Sportage 1,7 crdi komfort 2013 dark gun metallic
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"