Annons
Annons

Re: Tips kring köp av sportage 2005

2
Hej
min svärfar har en och ända problemet som jag känner till är
att han har problem att få i låg lådan med 4x4 och sen i höglådan igen med 4x4.
kolla att detta fungerar "nästan"direkt när du vrider på 4x4 knappen."
skall lysa någon grön bil där inne i instrumentet när 4x4 är igång.
prov att byta fram och tillbaka mellan låg hög 4x4 och endast 2x.
sen är helljusen precis som kia ceed värdelösa, så kan vara värt att skaffa extra eller helkonvertera till xenon.
har nu inte kört denna bil sådär jätte mycket, men tycker den är rikti bekväm att åka.
Bränsleförbrukningen kunde varit lite snålare. är en 2.5l diesel.(annars bra dragare med husvagn och kärra.
Värmen i bilen är nästan värdelös om man jämnför med min Kia ceed 2l, är det under -15 så skall du nog ha handskar och mössor på dig. tror det är känt att värmeelementet är för litet eller termostaten för låg, och den enligt kia service gick ej att byta.

annars som terräng bil tycker jag den är super, körde i 40-50centimeters snö utan några som helst problem, tror nog den tar sig fram på de flesta ställena.

nackdelen då med 4x4 på sportagen -05 är att när du svänger fullt rattsväng och backar så kan du lätt få käring stop.
är väl för att bakhjulen är "låsta" eller något sånt, åtminstone känns det som det skulle motarbeta varann.(lägger man i 2x är det juh inga problem förstås.)
-05 är också bakhjulsdriven som 2x och inte fram som de nyare modellerna.

kolla också att alla "stag",hundben och sådant är i skick så inget extra klånkade hörs.
inga dyra saker att byta men ganska irriterande att höra på extra klunk.

det var nu he jag kommer på nu, inte så sammanfattande men kanske något att gå på.


gohed skrev:Hej alla
Jag funderar på att köpa en -05 sportage pris klass 60 000 har ni några tips på vad man skall vara uppmärksam på och om det är någon speciell modell som är bättre eller sämre
Tacksam för all info

//Göran
Audi A4 Avant -08 diesel 2.0l
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"