Annons

Rostskyddsgaranti samt service, fattar noll!

1
Hej!

Jag blir tokig på dom här serviceintervallerna, i min servicebok står det att bilen ska servas 2/år alternativt vid 3000 mil. Vissa säger att det är varje år för att 7-års garantin ska gälla, har för mig att jag har sett det på kias hemsida. Någon som har servar sin sportage och vet när man ska serva? Har 1.6l bensinaren 2012'a utplockad i augusti.


Tacksam för svar!
Annons

Rostskyddsgaranti samt service, fattar noll!

2
Diesel är 2 år, lackskyddet är samtidigt.
Bensin var tidigare service 1 år och lackskyddet samtidigt som den.
Men för mig jag hörde nåt om att den ändrats till 2 år med?
För att vara 100 så ring till din Kia verkstad och kolla.
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.

Re: Rostskyddsgaranti samt service, fattar noll!

3
rickard80 skrev:Diesel är 2 år, lackskyddet är samtidigt.
Bensin var tidigare service 1 år och lackskyddet samtidigt som den.
Men för mig jag hörde nåt om att den ändrats till 2 år med?
För att vara 100 så ring till din Kia verkstad och kolla.
I min servicebok står det bensin/diesel vart 2a år, sist jag kollade med kia har jag för mig att dom sa en gång per år. Man blir ju lagom snurrig av alla olika svar. Men jag kan ju knappast torska garantin om jag går på det som står i serviceboken vilket är 2år eller 3000 mil.

Eller?

Re: Rostskyddsgaranti samt service, fattar noll!

4
rickard80 skrev:Diesel är 2 år, lackskyddet är samtidigt.
Bensin var tidigare service 1 år och lackskyddet samtidigt som den.
Men för mig jag hörde nåt om att den ändrats till 2 år med?
För att vara 100 så ring till din Kia verkstad och kolla.
I min servicebok står det bensin/diesel vart 2a år, sist jag kollade med kia har jag för mig att dom sa en gång per år. Man blir ju lagom snurrig av alla olika svar. Men jag kan ju knappast torska garantin om jag går på det som står i serviceboken vilket är 2år eller 3000 mil.

Eller?

Re: Rostskyddsgaranti samt service, fattar noll!

5
maccswe skrev:
rickard80 skrev:Diesel är 2 år, lackskyddet är samtidigt.
Bensin var tidigare service 1 år och lackskyddet samtidigt som den.
Men för mig jag hörde nåt om att den ändrats till 2 år med?
För att vara 100 så ring till din Kia verkstad och kolla.
I min servicebok står det bensin/diesel vart 2a år, sist jag kollade med kia har jag för mig att dom sa en gång per år. Man blir ju lagom snurrig av alla olika svar. Men jag kan ju knappast torska garantin om jag går på det som står i serviceboken vilket är 2år eller 3000 mil.

Eller?
1 gång per år för bensinare låter skumt. Däremot var det snabbare intervall för Dieseln som dom ändrat nu. Vi ska ha 2 år eller 3000. Det som inträffar först. Står så i serviceboken som du säger och det var det "Salle" på Svenska Bil sa till mig

Re: Rostskyddsgaranti samt service, fattar noll!

8
Har åxå lilla bensinmotorn, inköpt januari 2012, knappa 1000 mil på mätaren, och jag har noll koll på intervallerna. För några veckor sedan fick jag ett brev (rättare sagt en liten folder i "hårt papper") från Kia med en påminnelse om att serva bilen i rätt tid för att garantin skulle gälla, dock inte ett ord om vad som var rätt tid. Lydig som jag är gick jag några dagar senare in på hemsidan (Kia Gbg) och bokade tid för service (tänkte lika bra att ta det hos Kia) samt begärde prisuppgift via mail. Några minuter senare ringde en tjej från Kia och talade om att det inte var dags riktigt än... 2 år eller 3000 mil är det som gäller enligt henne, så hon tyckte att jag kunde vänta ytterligare ett år om jag inte absolut ville serva den redan nu, varpå jag avbokade tiden. :thumbup:

Re: Rostskyddsgaranti samt service, fattar noll!

9
lemonzhello skrev:Har åxå lilla bensinmotorn, inköpt januari 2012, knappa 1000 mil på mätaren, och jag har noll koll på intervallerna. För några veckor sedan fick jag ett brev (rättare sagt en liten folder i "hårt papper") från Kia med en påminnelse om att serva bilen i rätt tid för att garantin skulle gälla, dock inte ett ord om vad som var rätt tid. Lydig som jag är gick jag några dagar senare in på hemsidan (Kia Gbg) och bokade tid för service (tänkte lika bra att ta det hos Kia) samt begärde prisuppgift via mail. Några minuter senare ringde en tjej från Kia och talade om att det inte var dags riktigt än... 2 år eller 3000 mil är det som gäller enligt henne, så hon tyckte att jag kunde vänta ytterligare ett år om jag inte absolut ville serva den redan nu, varpå jag avbokade tiden. :thumbup:

Låter ju jättetrevligt men allt sånthär om serviceintervall och garantier måste man ha skriftligt från KIA för att det ska vara värt något.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"