Annons

DASHCAM

1
Satt igår och tittade på diverse videoklipp med anledning av meteoren i Ryssland.

Halkade då in på en massa klipp som rörde så kallade Dashcams, dvs en liten kamera som sitter någonstans i främre vindrutan och spelar in trafiken. I Ryssland så används dessa för att bevisa sin oskuld vid ev olyckor och för att stävja korrupta poliser tydligen.

I alla fall, tekniknörd som man är, så blev jag sugen på att införskaffa en kamera som startar automatiskt när bilen sätts igång och spelar in på ett minneskort. Finns varianter med accelerometer och gps också.

Jag undrar nu om det är någon på detta forumet som har en sån här kamera och som vill dela med sig av ev erfarenheter, köpråd och tips etc.
KIA CEE´D 1,6 CRDI ECO SW Premium Edition -2012-
Annons

Re: DASHCAM

2
En billig lösning kan vara att ta mobiltelefonen sätta i extra minneskort och filma, enda som behövs är en mobilhållare med längre böjbar arm. hände inget spännande under turen raderar man ju minnet. Om man inte vill köpa nåt marknadsexisterande. Är ju tack vare dessa timtals med galna ryssvideos finns =) :shock:
Cee´d SW -2013 1,6 CRDi KOMFORT Sand Track

3
Jimmy417 skrev:En billig lösning kan vara att ta mobiltelefonen sätta i extra minneskort och filma, enda som behövs är en mobilhållare med längre böjbar arm. hände inget spännande under turen raderar man ju minnet. Om man inte vill köpa nåt marknadsexisterande. Är ju tack vare dessa timtals med galna ryssvideos finns =) :shock:
Tanken slog mig också men nu har jag i alla fall beställt en kamera à la kinamodell från Tradera till det fashionabla priset 399:- + frakt. Återkommer med en liten recension när jag har testat den.
Bilagor
dashcam.PNG dashcam.PNG Visad 4382 gånger 105.69 KiB

4
Riktigt billigt och mindre krångel, men Ryssvideos är oslagbara. Själv sitter jag och kikar mer på vad man ska skaffa för gps. Var och beställde min Kia igår.
Cee´d SW -2013 1,6 CRDi KOMFORT Sand Track

5
Nu har jag fått kameran och testat den litegrann. För det priset så fungerar den över förväntan, i alla fall dagtid.
Återstå att se hur det blir vid mörkerkörning.

Slängde upp ett klipp på tuben om det ( mot förmodan :D ) är nån som är intresserad av att se bildkvaliteten.

6
Filmar den till minneskort? Finns det någon form av rullande funktion? Alltså om kortet blir fullt ersätts de äldsta inspelningarna med nytt? Vad är kapaciteten på inbyggt minne? Extra minneskort? Går det att spela in på annat media? Tänkte på usb-minne.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

7
Ronnie skrev:Filmar den till minneskort? Finns det någon form av rullande funktion? Alltså om kortet blir fullt ersätts de äldsta inspelningarna med nytt? Vad är kapaciteten på inbyggt minne? Extra minneskort? Går det att spela in på annat media? Tänkte på usb-minne.
Japp. Till Micro SDHC. Inget minneskort ingick.
Gjorde bort mig och köpte ett class 4 kort först men kameran kräver minst class 6.
Jag köpte då ett 16 GB Micro SDHC class 10 för typ 230:-.

Inget inbyggt minne finns för inspelning. Dock behåller den inställningar och datum i sitt egna flashminne. Man kan inte heller spela in på annat media. En inspelning på 5 minuter i full upplösning blir ca 900 MB. Man kan direkt kolla på inspelat material i displayen om man vill.

Kameran levereras med både HDMI-kabel för att koppla direkt till TV:n och även en USB-kabel för överföring till dator. Hållare och billaddare ingick med. Billaddaren var för lång enligt mitt tycke, ca 2 meter(!).
Ska köpa en med vanlig längd..

-Precis som du skriver så rullar inspelningen hela tiden och de äldsta inspelningarna skrivs över automatiskt. Man kan välja 2, 5 eller 10 minuters intervaller för inspelning, jag valde 5 minuter. Det blir ett litet glapp på ca 3 sekunder under tiden som kameran sparar och innan den börjar spela in igen. Helt ok enligt min mening.

Finns ganska många inställningsmöjligheter och funktioner till den med: Bla rörelsesensor, inbyggt batteri, ledbelysning, automatisk IR-belysning ( är skeptisk mot denna ) zoom, massa bildinställningar m.m m.m.

Kan vara bra att veta att eftersom den har ett inbyggt batteri så fortsätter den filma efter att man har stängt av tändningen om man inte stänger av den eller stoppar inspelningen manuellt. När batteriet är slut och man slår på tändningen igen så börjar den spela in direkt igen.

8
Roligt att den kostar typ 1500 hos svensk säljare :)
Kia Optima SW PHEV 2018
Kia Picanto 2016
Kia Optima SW GT-Line 2017 - såld
Kia Cee'd Sportswagon Executive 2013 - såld
Kia Picanto Komfort 2011 - såld

10
Hittade bilkamera.se som säger sig sälja "originalet".
Den verkar rätt vettig den med för 499 kr + 49 kr i frakt http://bilkamera.se/bilkamera
La bud på den i länken en bit upp....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic