Annons

Plattan i botten

1
Hej,

Har har upptäckt en grej jag funderar över.
När man tryckt gasen i botten och tror att man har full gas har jag upptäckt att om man trycker lite hårdare passeras någon typ av "hack/spärr" med tröghet i och gaspedalen sjunker ytterligare gissningsvis ca 1-2 cm.

När man passerad detta "hack" går accelerationen över från snabb till ursinnig (okej, bara en liten överdrift :lol: ).

Någon som vet vad meningen med denna funktion är?
Kan det vara för att spara bränsle?
Dvs att fullgas undviks annat än i rena nödsituationer när man verkligen trycker hårt på gaspedalen.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT
Annons

Re: Plattan i botten

3
Backis skrev:Hej,

Har har upptäckt en grej jag funderar över.
När man tryckt gasen i botten och tror att man har full gas har jag upptäckt att om man trycker lite hårdare passeras någon typ av "hack/spärr" med tröghet i och gaspedalen sjunker ytterligare gissningsvis ca 1-2 cm.

När man passerad detta "hack" går accelerationen över från snabb till ursinnig (okej, bara en liten överdrift :lol: ).

Någon som vet vad meningen med denna funktion är?
Kan det vara för att spara bränsle?
Dvs att fullgas undviks annat än i rena nödsituationer när man verkligen trycker hårt på gaspedalen.
Jag har hört att det är det så kallade kickdown läget på dom som har automat och att det är samma gas på dom som har manuell låda varav du känner det med manuell låda med. Men för att få full sprutt så trampa i botten.

5
OK låter ju rimligt. Trodde först att det var miljöbilsrelaterat, gas till hack/spärr ger en lugnare accelaration och lägre bränsleförbrukning jämfört med om man gasar förbi hack/spärr. Men om alla Ceed har denna gasvariant så faller ju mitt resonemang ganska hårt.
Kia Cee´d 1.6 CRDI SW aut - 13 Matrix Brown

6
Så här är det bara på automatare. Och dessutom automatare från flera olika bilfabrikanter.
Som farbrorn skriver så är det kickdown funktionen som aktiveras nä8r man trampar fullt. Dvs. man tvingar v-lådan att kugga ner under förutsättning att vissa kriterier uppnås. (2:ans eller högre växel, varvtal under brytpunkt för föregående växel mm. Gasa lugnt!
2009 Kia Ceed 1,6 CRDI Komfort + Businesspaket

8
Jag har en I30 1.6 Diesel 2010. I stort samma bil alltså och jag har också det där tröga fenomenet på gaspedalen och det är inte en automatare. Inte upplever jag att den blir nått piggare heller när jag trycker förbi det tröga på slutet. Undrar också varför det är så