Annons

Seg motorstart

1
Någon mer än jag som har har eller har haft problem med att motorn låter som att den nästan ska stänga av sig igen vid start? Detta har framför allt skett när bilen står i garaget om det nu skulle spela någon roll. Har märkt av det tydligare nu men det har även förekommit de varmare månaderna så kylan lär det inte bero på. Hos ÅF säger de att de inte kommer hitta något om de tar in den utan att det kan bli så bara helt enkelt. Känner dock inte att det är saker man ska behöva räkna med när man pyntar +200k för en bil?
Kia Rio 1.2 Edition Komfort Svart 2012
Tidigare: Kia Sportage 2.0 AWD Komfort Pearl Black 2011
Annons

Re: Seg motorstart

3
Niklas skrev:Inte märkt någon skillnad på vår bil oavsett om det är +30 eller -20.

Vad har du för motor?
Bensin, 163 hästarn.
Temperaturen verkar dock inte vara det avgörande eftersom problemet funnits tidvis under sommaren med.

5
Vad menar du med att motorn låter som om den ska stänga av sig? Är det tomgången som sjunker? Har inte upplevt något liknande, däremot tycker jag att det även när batteriet är helt fulladdat låter som om det behöver laddning eftersom startmotorns engagemang liksom inte har den intensiteten som man är van vid. Känns lite obehagligt, även om den hittills aldrig missat att starta efter någon sekund ens i -20.

6
lemonzhello skrev:Vad menar du med att motorn låter som om den ska stänga av sig? Är det tomgången som sjunker? Har inte upplevt något liknande, däremot tycker jag att det även när batteriet är helt fulladdat låter som om det behöver laddning eftersom startmotorns engagemang liksom inte har den intensiteten som man är van vid. Känns lite obehagligt, även om den hittills aldrig missat att starta efter någon sekund ens i -20.
Tomgången sjunker drastiskt direkt när bilen startat till gränsen att stängas av. Sedan vaknar den till liv ganska snabbt. Det har dock hänt att den stått och tuggad så att jag tvingats gasa igång eländet.

8
Känner inte igen fenomenet alls. När bilen startar så går den jämnt och fint från första sekunden, det enda är just att startmotorn "segar" nästan som om batteriet vore kasst, vilket det alltså inte är. Läge för att be verkstan kolla på det?

9
lemonzhello skrev:Känner inte igen fenomenet alls. När bilen startar så går den jämnt och fint från första sekunden, det enda är just att startmotorn "segar" nästan som om batteriet vore kasst, vilket det alltså inte är. Läge för att be verkstan kolla på det?
"Vi kommer inte hitta något om vi tar in den. Du kanske vrider om nyckeln för snabbt? Det kan vá så grabben! Ha det bra!" låter det när man är där.