Annons

Galen temperatur

1
I morse så hade vi -10 grader o jag hade haft motorvärmaren i som vanligt på natten.
Döm om min förvåning när yttertempmätaren visar +27 grader!

Prövade att slå av/slå på bilen, men samma temp hängde kvar. Efter 15 min körning så hade tempen ökat till 29 grader.

Någon som haft samma problem?
Annons

Re: Galen temperatur

2
lappen skrev:I morse så hade vi -10 grader o jag hade haft motorvärmaren i som vanligt på natten.

Prövade att slå av/slå på bilen, men samma temp hängde kvar. Efter 15 min körning så hade tempen ökat till 29 grader.

Nopp.. Men kian är väl less på att visa minusgradera hela tiden..
Är du helt säker på att det verkligen inte är + 27 grader ute? :mrgreen:

3
lappen skrev:I morse så hade vi -10 grader o jag hade haft motorvärmaren i som vanligt på natten.

Säker på att den inte slått över till farenheit? Min färddator har fått spel två gånger och nollställt sig helt och bytt till farenheit (undrar varför farenheit ens finns på en bil som bara säljs i Europa?) - båda gånger vid start av motor efter tankning. Verkstaden säger sig inte har hört om detta innan och jag kan inte bevisa att det händer...

Uppdaterar mitt eget inlägg: +27 Fahrenheit är -3 celsiusgrad så det kan ju inte stämma ändå...förkastar mitt eget inlägg. MEN testa en gång att ställa om till farenheit och tillbaka, kanske kan det 'nollställa' mätaren? :geek:
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2008

4
Nu vet jag inte var avkännaren sitter men det kan väl ha kommit skit på den? Vår Peugeot visar sedan ett par år konstant ett tiotal grader för låg temperatur. Irriterande men har inte orkat göra något åt det.
----------------------------------------------
Kia Ceed SW CRDi 1.6 (komfort), 2010
Kia Sportage 2.0 4WD EX, 2008

5
Nu har även min temp.mätare blivit galen. Började för 4 veckor sedan med att en morgon med -10 grader ute visa -40 grader. Med bilen i varmgaraget visade den -27 C en morgon. Sedan dess har den fladdrat upp och ner.
Nu har den sonika dött helt och hållet. Är det någon som fått det lagat och vad berodde det på?

Läste just i VI Bilägare att en katalysator till en Kia Venga kostade 39 350 kronor. Vad kostar den då till en Kia cee´d??? Detta är ju helt galet!! Kia har världens dyraste katalysator!!
Kia cee´d SW 1.6 CRDi ECCO 2010

8
lappen skrev:Ny yttertempmätare är beställd.
Men en fördel med att den visar plusgrader är att "Auto-stop" fungerar mitt i smällkalla vintern. Blev väldigt förvånad när den slog av första gången vid ett trafikljus!
Haha, lite farligt....
Cee´d Crdi SW-10a