Annons

1.6 CRDi eco accelererar av sig självt

1
Hej,
Jag har nu haft en Cee'd 1.6 CRDi eco -09 i snart ett halvår och undrar över en sak. Ibland får bilen för sig att accelerera av sig självt, oftast när jag har växlat ned, t.ex. inför en sväng, men det fortsätter även efter svängen. Exempelvis så kan jag ha växlat ned till 3:an inför en sväng och när jag släppt upp kopplingen helt känner jag att bilen börjar dra av sig självt. Fullföljer svängen och kan se på hastighetsmätaren att bilen gasar upp i runt 45km/h innan den slutar och hastigheten sjunker till drygt 30 då man känner att tomgången börjar dra. Är osäker på varvtalen det handlar om men den drar upp till ungefär 1400-1500 innan den släpper och det sjunker ned till en bit under 1000 där tomgången är.

Bilen var inne på service idag och lämnades in av min sambo som frågade om detta och fick till svar att "eftersom det är en *stor* bil med liten motor så är det lätt att köra på för höga växlar och att bilen gör detta för att den tycker man ska växla ned", något i den stilen. Min sambo ifrågasatte inte detta svar men jag köper det inte helt. Har hänt flera gånger när jag växlat ned inför en bilkö och jag släpper upp kopplingen och bilen vill då nästan köra snabbare än vad jag körde innan när jag hade en högre växel i. Att växla ned en växel till då tror jag inte på, det nog skulle bli till att ligga i kö och köra på över 2000 i varv. Så jag brukar ligga och antingen bromsa lite eller så får jag koppla hela tiden tills den slutar vilja accelerera av sig självt och jag kan köra på helt som vanligt. Kan även lägga till att det är mycket vanligare när bilen är kall än varm.

Så är det fler som märkt detta och kan det vara ett fel eller är det helt enkelt såhär bilen fungerar? Det är inget större problem då jag har koll på och vet om detta, mest bara irriterande vid köer och liknande. Dock så händer även detta då personer lånat bilen och de blir lite skärrade för de tror att bilen fått nått gashäng eller liknande när den börjar dra av sig självt.

Tacksam för svar /Edvin
Annons

Re: 1.6 CRDi eco accelererar av sig självt

2
Har kört åtminstone 4-5 olika Ceed 1,6 CRDi.
Min egen har jag kört i 9000 mil.

Och ingen av dessa har haft de symptom du beskriver.

3:ans växel går att använda ner till ca 30km/h, därefter indikerar växelindikatorn att det är dags att växla ner.
Men några tendenser till att rusa iväg okontrollerat har jag aldrig upplevt.
Du får nog låta verkstaden ta en närmare titt på det där.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: 1.6 CRDi eco accelererar av sig självt

3
Hej,
Jag har en likadan Ceed som du och den accelererar av sig själv när jag växlat ned till 3:an och innan jag hunnit ge gas igen så accelererar den själv upp farten och mestadels när jag har svängt. Det har hänt att jag har fått bromsa ned farten lite och efter jag bromsat uppför den sig normalt igen, alltså saktar ned om jag inte ger någon gas. Men detta händer inte alltid, utan med ojämna intervaller. Har faktiskt inte frågat om detta "fenomen". Men nu när jag ser att det finns fler som har detta fenomen så är det nog dax att kolla upp detta lite. Bara det att jag har ett "Måndags-x" av en Ceed, som har haft mycket problem och fel, så jag har varit lite "trött" på att kolla upp detta.