Annons

Hankookdäck tappar gummi på Kia Rio?

1
Jag tvättade min bil igår och upptäckte att däcken har tappat gummibitar. Totalt räknade jag till 16st bitar av gummi, värst var det på höger bakdäck där 8 bitar saknades. Har ägt ett flertal bilar och kört däck ner till slitagevarningen utan att gummi har lossnat som på dessa Hankookdäck. Någon mer än jag som upplever detta problem? Fortsätter det på detta viset vill jag inte ens veta hur däcken kommer se ut i höst när vinterdäcken ska på.
Bild
En bit
Bild
Två bitar till

Min bil är en Kia Rio 2012 års model, hämtades från Kia 2012-04-05. Har kört 1970km sen bilen hämtades.
Annons

Re: Hankookdäck tappar gummi?

2
Hejsan.
Ta kontakt med din Åf och visa dina däck. Det är helt klart något galet med däcken.
Då dem är så pass nya så tycker jag själv att du borde få nya på garanti eller liknande.

Återkom gärna med hur det går.

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

3
Som föregående, tala med ÅF, som lär kontakta importören av däcken. Nu vet jag inte hur deras procedur är, men hos en viss europeisk tillverkare skulle iaf tidigare en resande säljare kika på däcken innan en reklamation godkändes.

Men som sagt, återkom gärna med hur det går, samt ska ut och kika på mina egna däck tror jag... ;-)

5
Sådär, igår var bilen åter hos min bilhandlare/verkstad. De trodde mig först inte när jag berättade om däcken :shock: men efter att själva ha sett dem så var de övertygade. Bilder togs och skickades till Kia för däcken kan inte bytas ut förrän Kia säger det är okej så nu väntar vi på svar från Kia. På ett däck fattades det 9 bitar, och på det däcket fanns gott om sprickor. Sprickorna ringades in med en vit tuschpenna och redan när jag kört hem (11km) så hade 1 markering lossnat. :? Så ja, fabriksfel anser jag.

Återkommer när Kia har sagt sitt.

6
Kanon att du kollat upp det.
Ja snälla återkom när du fått svar från Kia. Ska bli intressant att se vad dem säger.

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Re: Hankookdäck tappar gummi på Kia Rio?

7
Sådär nu har jag fått besked från Kia.
Enligt dem beror slitaget på däcken pga av mitt körsätt och det är att anse som normalt slitage med hänsyn tagen till den sträckan jag har kört så jag får köra vidare med dem :cry:

Ska man fortsätta och kämpa emot eller åka till en däckhandlare och köpa nya däck av annat märke? :crazy: