Annons

Trasig databox - fler som råkat ut för det?

1
Upptäckte i måndags att bilen tappat all kraft, gjorde väl dryga 50 km/h i nedförsbacke. Den fungerade felfritt 20 minuter innan felet uppträdde.

Lämnade in bilen på verkstaden direkt och pratade med dem idag igen, tydligen har databoxen helt sonika gett upp och de kunde inte riktigt svara på varför. Kostnad för en ny är uppskattningsvis 20'000 kr enligt verkstadschefen. Tur att man har garanti, just nu ligger ärendet för godkännande hos Kia Sverige.

Är det någon annan som råkat ut för samma sak? Min bil har gått 5600 felfria mil.
Annons

Re: Trasig databox - fler som råkat ut för det?

2
Trist om boxen pajat men sådant kan hända på alla bilar oavsett fabrikat.
Det jag reagerar på är att Kia Sverige ska godkänna att det är ett garantiärende????
Klart som korvspad att det är ett garantiärende.
Tycker att verkstaden skulle kunna byta boxen snabbt som ögat så du kan få
din bil tillbaka snarast.

Det andra jag reagerar på är priset. 20.000kr för en databox till en budgetbil. Sjukt dyrt.
Undrar om det finns någon som vågar köpa en Ceed efter garantin gått ut???? Med sådana
hutlösa reservdelpriser är frågan motiverad. Har sett priser på 24.000kr för ett nytt partikelfilter.
19.000kr för en ny katalysator till bensinare. Undras t.ex vad ett turboras kan kosta??????
Eller ett kopplingsbyte mm mm.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

3
Laban skrev:Trist om boxen pajat men sådant kan hända på alla bilar oavsett fabrikat.
Det jag reagerar på är att Kia Sverige ska godkänna att det är ett garantiärende????

Det andra jag reagerar på är priset. 20.000kr för en databox till en budgetbil. Sjukt dyrt.
Undrar om det finns någon som vågar köpa en Ceed efter garantin gått ut???? Med sådana
hutlösa reservdelpriser är frågan motiverad. Har sett priser på 24.000kr för ett nytt partikelfilter.
19.000kr för en ny katalysator till bensinare. Undras t.ex vad ett turboras kan kosta??????
Håller med dig, på många olika reservdelar, även vissa service:ar är det sjuka priser när vi snackar
om en "budgetbil".
Tyvärr är det så att de måste dra in pengarna någonstans, när de säljer en bil med mkt utrustning för så lite.
Bara och hoppas på att bilen håller efter garantier är finito.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

4
På en Citroen C5 vi hade tidigare pajjade databoxen. Den gick inte ens att köra till verkstad. På den Citroen Picasso som vi hade efter C5 fick vi datatboxen utbytt två gånger, med ung. 500 mil mellan bytena.

Tror man kan säga att denna feltyp är ganska märkesoberoende, ändå lika retfulla...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

5
Laban skrev:Trist om boxen pajat men sådant kan hända på alla bilar oavsett fabrikat.

Generellt sett så är det dyra reservdelar på Asiatiska bilar, fast detta var väl lite väl :? På min Mazda kostade en turbo 30000kr, en komplett framstol: 45000kr så Kia är inte unika :|
KIA CEED SW 1.6 CRDi Comfort -12 Cassa White.. 3x55w xenon extraljus + Xenon i halvljuset

7
Fast nu var det ju tydligen inte så ändå, för idag var jag förbi verkstaden och då visade sig boxen vara hel trots allt. Felet låg någon annanstans. Det här har varit ett av mina intressantare verkstadsbesök, kanske inte bara positivt.

Men lång leveranstid är det fortfarande på boxar till 2-litersdieseln, det kan ju vara nyttigt för någon att känna till.