Annons

Handbromsproblem

1
Hej.
Tänkte att detta kunde vara nyttig information till alla ceed -ägare.

Jag har märkt att min handbroms blivit betydligt mindre effektiv det senaste, samt att bromsen verkar hänga sig kvar några kilometer efter att man släppt den.

Ringde till verkstaden och de sa att detta var ett känt problem med ceed och det var bara att boka en tid så skulle de ordna det.

Är tydligen några stag som kröker sig, som ibland går att kröka tillbaka men ibland även måste bytas, de hade redan krökt tillbaka dessa en gång för mig på min service, men nu skulle jag få nya.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Annons

Re: Handbromsproblem

2
Mycket intressant information.

Har själv märkt av att handbromsen har börjat ta väldigt högt upp, samt att dess verkan ej är stabil över tid.
Exempelvis om man drar åt handbromsen hårt, och sedan är borta från bilen några timmar, så ligger den knappt an längre när man lossar handbromsen.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Handbromsproblem

3
Backis skrev:Mycket intressant information.

Har själv märkt av att handbromsen har börjat ta väldigt högt upp, samt att dess verkan ej är stabil över tid.
Exempelvis om man drar åt handbromsen hårt, och sedan är borta från bilen några timmar, så ligger den knappt an längre när man lossar handbromsen.
Samma symptom som mig altså.

Jag ska in på verkstaden på måndag, rapporterar om skillnaden efteråt.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Handbromsproblem

4
Min handbroms är än så länge oanvänd, hämtade ut bilen 23/5. Är detta ett problem man kan provocera fram? Vore ju dumt att inte få det utbytt om detta problem kommer av normal användning.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Handbromsproblem

5
Har haft samma problem med min Soul att den har tagit dåligt, fick dra ända längst upp för den skulle ta alls så det är inte bara på cee´d ska nog be dom kolla den igen på 4000 mil servicen.
Back in a Kia Rio 1,25 Launch Edition
Volvo V70 2,4L 170hk Classic
New. Bmw 116d M-sport
Old. KIA Soul 1,6 CRDI EX Komfort

Re: Handbromsproblem

6
Nu har jag fått det fixat.. Blev a med ett ljud som ajg trott derott på däcken, men som tydligen berodde på en felaktigt inställd handbroms. Nu tar även handbromsen från steg 1. Stor skillnad.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Handbromsproblem

7
Samma fenomen på min, tar endast längst upp, får ta det på nästa service orkar inte lämna in bilen nå mer för massa småsaker. Hämtade ut den idag då de bytt hela ryggstödet pga det där aktiva nackstödet for in och ut som en jojjo och inte blev det bättre av att de bytte ut ryggstödet. Så fort man skjuter back rumpan lite far ju nackstödet ut och ligger sedan och skallrar. får bli en lista att lämna in på nästa service och då får de behålla bilen tills allt är åtgärdat.

Re: Handbromsproblem

8
Blev fundersam ang. min Kia gällande handbromsen,

Ska man ha något "slack" i spaken? Alltså att man kan dra upp den, som i mitt fall, ca. 20mm innan man liksom känner i spaken att det blir något motstånd.

Jag kan dra spaken ca. 20mm utan att det känns något, sedan blir det lite motstånd och man får känslan av att den börjar ta.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Handbromsproblem

9
Efter justeringen så känner jag motstånd från första "klicket" sen kan jag dra ytterligare ca 3-4 klick med normal kraft innan det blir stopp.. Före första klicket så är det nästan helt utan motstånd.
Senast redigerad av JohanL den 21 okt 2011, 14:22, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Handbromsproblem

10
Har också "problemet" med att handbromsen endast tar vid högsta läget. Enligt Svenska bil Segeltorp, så är det precis som det ska vara. Konstigt tycker jag, men orkar inte tjafsa. Jag vet i alla fall vart jag inte ska vända mig i fortsättningen.
Skriv svar

Återgå till "Problem"