Någon mer som funderat eller gjort detta på 2.0 l diesel motorn?
Vet att det är 8 liter olja i motorn, men vill ändå ha ut eventuella inkörnings rester/spår.
Eller vänta till 1 år när rostskyddet ska kollas.
Eller tills det är service om 2 år eller 3000 mil.
Hur gör ni andra?
Annons
Re: Extra Olja+Filter byte motorn vid ca 200-300 mil
2har du en sportage?
isåfall är det bara att åka tills det är dags för service! kollade min olja efter 1000 mil, såg jätte fin ut och hur fräsh som helst! bara att vänta! byt inte ut i onödan..
isåfall är det bara att åka tills det är dags för service! kollade min olja efter 1000 mil, såg jätte fin ut och hur fräsh som helst! bara att vänta! byt inte ut i onödan..
Re: Extra Olja+Filter byte motorn vid ca 200-300 mil
3Vid bilköpet snackade jag till mig ett extra oljebyte i samband med den första rostkontrollen. Jag tycker det känns bättre få oljan utbytt efter 1:a året även om det "egentligen" kanske inte behövs..
Senast redigerad av Planet den 13 dec 2011, 19:18, redigerad totalt 1 gånger.
Kia Sportage -12 184Hk
Re: Extra Olja+Filter byte motorn vid ca 200-300 mil
4Ja, hur blev det?Hyundai skrev:Någon mer som funderat eller gjort detta på 2.0 l diesel motorn?
Vet att det är 8 liter olja i motorn, men vill ändå ha ut eventuella inkörnings rester/spår.
Eller vänta till 1 år när rostskyddet ska kollas.
Eller tills det är service om 2 år eller 3000 mil.
Hur gör ni andra?
Kört 340 mil, bilen tillverkad i slutet av april och i trafik från slutet av augusti -11.
Ja, vet att jag är/blir rätt ensam om detta men...
Det blev ny olja (Castrol Edge 5W-30 syntet) och filter till motorn. Den gamla oljan såg visserligen bra ut men ville ändå ha det gjort.
Tackar den trevliga o tålmodiga personalen hos Hedin Bil-Tagene Göteborg för detta samt även för sidesteps monteringen det blev sååå grymt bra
Nästa byte... ja då skriver jag om det här.
Fyll på gärna här allt eftersom ni gör era byten...
Re: Extra Olja+Filter byte motorn vid ca 200-300 mil
5Bra gjort där, du gjorde precis som alla borde göra.Hyundai skrev:text..
Har beskrivit detta lite halvdant i en annan tråd, jag frågade om detta för min Ceed
hos Hedin Bilvaruhus Mölndal, och säljaren trodde jag var helt dum i huvudet, han bara tittade konstigt på mig
för att jag frågade om ett oljebyte redan efter 300mil, och han verkade inte köpa min förklaring.
Gick en utbildning i underhållsteknik, och där var det en herre som var extremt kompetent och
varit med om mycket i sina år.
Han beskrev detta att han alltid såg till att hans bil fick ny olja och filet efter bara några 100 mil, ibland redan
dagen efter han hämtat den, ju fortare desto bättre.
Det blir så mycket små metallpartiklar som lossnar och for runt i oljan i början, och detta orsakar
slitage på motorn, och i långa verket så påverkar det motorns kraft, och man kan säga att det är många
motorer som har tappat många hästar pga. detta.
Detta får man då bort med en ny fin olja samt filter.
Det sticker säkert i mångas ögon, och folk har svårt och tro på detta med dagens teknik, men jag
tror stensäkert på detta!
OT: Din återförsäljare verkar väldigt bra, jag var där i första svängen när jag skulle köpa min bil, men
säljaren jag fick på mig var extremt korkad, och jag kände mig helt obekväm, detta påverkade mitt beslut
att gå någon annanstans, men i dagsläget gjorde jag mitt livs misstag tyvärr
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11
Re: Extra Olja+Filter byte motorn vid ca 200-300 mil
6Jag gör samma som dej Toni när jag köpt en ny bil. Verstaden säger att det inte behövs...men men.
Sedan har jag oxå hört att det kan finnas lite gjutsand kvar i en ny motor pga dålig rengöring innan
samansättningen. Vet inte om det ligger någon sanning i det.
Men iof så borde ju oljefiltret ta hand om både metallpartiklar och annan smuts.
Jag byter ändå. Köper man en ny bil för massor av pengar så är ett filter o oljebyte en piss i havet.
Sedan har jag oxå hört att det kan finnas lite gjutsand kvar i en ny motor pga dålig rengöring innan
samansättningen. Vet inte om det ligger någon sanning i det.
Men iof så borde ju oljefiltret ta hand om både metallpartiklar och annan smuts.
Jag byter ändå. Köper man en ny bil för massor av pengar så är ett filter o oljebyte en piss i havet.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Re: Extra Olja+Filter byte motorn vid ca 200-300 mil
7Då är vi åtminstone tre som är inne på samma linje
Någon mer...???
Någon mer...???
Re: Extra Olja+Filter byte motorn vid ca 200-300 mil
8Inne på samma linje men har struntat i det - även om jag satsat på att köpa ny bil så är det ingen entusiastbil utan en brukshink och som brukshink är tanken att hålla nere kostnaderna och då blir det inga extravaganser som lyxoljebyte...
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Business ECODynamics, Piston Grey, 128 hk
Re: Extra Olja+Filter byte motorn vid ca 200-300 mil
9Bytt i både motor och växellåda vid 150 mil Vill inte veva runt massa partiklar o spån i 3000 mil
Re: Extra Olja+Filter byte motorn vid ca 200-300 mil
10Uppdatering.Hyundai skrev:Ja, hur blev det?Hyundai skrev:Någon mer som funderat eller gjort detta på 2.0 l diesel motorn?
Vet att det är 8 liter olja i motorn, men vill ändå ha ut eventuella inkörnings rester/spår.
Eller vänta till 1 år när rostskyddet ska kollas.
Eller tills det är service om 2 år eller 3000 mil.
Hur gör ni andra?
Kört 340 mil, bilen tillverkad i slutet av april och i trafik från slutet av augusti -11.
Ja, vet att jag är/blir rätt ensam om detta men...
Det blev ny olja (Castrol Edge 5W-30 syntet) och filter till motorn. Den gamla oljan såg visserligen bra ut men ville ändå ha det gjort.
Tackar den trevliga o tålmodiga personalen hos Hedin Bil-Tagene Göteborg för detta samt även för sidesteps monteringen det blev sååå grymt bra
Nästa byte... ja då skriver jag om det här.
Fyll på gärna här allt eftersom ni gör era byten...
1460 mil
Ny olja + filter till motorn.
Dragit olja ca en 1/4 av stickans min o max markering sedan första bytet.
Oljan såg bra ut fortfarande.
Finns det någon som kört åt 3000mil hållet med samma olja innan byte?
Nyfiken hur oljan verkar och om behövt efterfylla.