Annons
Annons

Re: Dags för Kia! Hjälp och råd !

12
Jonas21 skrev:Hejsan.. Jag skulle behöva lite hjälp angående Sportage köp! Jag och min flickvän har prövat lite olika bilar på olika bilfirmor under den senaste tiden.. Och Totalfastnade för Sportage då prövade vi en Diesel 2012 årsmodell 184hk om jag minns rätt.. Jag kände verkligen att det är en bil jag vill satsa på!

Vi åker ju inte direkt speciellt mycket på ett år.. Jag kör till jobbet Ca 30 mil i månaden då vi samåker med 3 andra
sen kör vi som vanligt hemma.. till träningen varje dag ca halvmilen.. Jag funderar om man ska satsa på en 2011-2013?
Kan det vara bättre att börja med en lite äldre kanske 2011 modell? skiljer dom sig mycket? och vilken motor tycker ni man ska välja? Diesel tror jag att jag går minus på, och hur stor skillnad på känslan på 4x4 från tvåhjulsdriven
Som sagt vad tror ni jag ska satsa på? vill fortfarande ha en bra och rolig bil att köra i tiden man väl åker! Mvh Snart en Kia ägare.

Skulle satsa på en ny.
På 2012 modellen så fixades dom flesta barnsjukdomarna, så jag kan tänka
att 2013 är det mer fixat.
Har för mig jag läst att det var sjukt mycket som åtgärdades på 12an.
Allt från att ratten flagnar till bättre lack. Ska leta länken
Kia Sportage EX1.6 Komfort silver sirius 2012

Dags för Kia! Hjälp och råd !

13
zoorg skrev:
Jonas21 skrev:Hejsan.. Jag skulle behöva lite hjälp angående Sportage köp! Jag och min flickvän har prövat lite olika bilar på olika bilfirmor under den senaste tiden.. Och Totalfastnade för Sportage då prövade vi en Diesel 2012 årsmodell 184hk om jag minns rätt.. Jag kände verkligen att det är en bil jag vill satsa på!

Vi åker ju inte direkt speciellt mycket på ett år.. Jag kör till jobbet Ca 30 mil i månaden då vi samåker med 3 andra
sen kör vi som vanligt hemma.. till träningen varje dag ca halvmilen.. Jag funderar om man ska satsa på en 2011-2013?
Kan det vara bättre att börja med en lite äldre kanske 2011 modell? skiljer dom sig mycket? och vilken motor tycker ni man ska välja? Diesel tror jag att jag går minus på, och hur stor skillnad på känslan på 4x4 från tvåhjulsdriven
Som sagt vad tror ni jag ska satsa på? vill fortfarande ha en bra och rolig bil att köra i tiden man väl åker! Mvh Snart en Kia ägare.

Skulle satsa på en ny.
På 2012 modellen så fixades dom flesta barnsjukdomarna, så jag kan tänka
att 2013 är det mer fixat.
Har för mig jag läst att det var sjukt mycket som åtgärdades på 12an.
Allt från att ratten flagnar till bättre lack. Ska leta länken
Skönt man har en 2012 då.:D
Men ändå inte hört det ska vara skillnader på dom.
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.

Re: Dags för Kia! Hjälp och råd !

14
Sportage finns såvitt jag vet inte som bensin och AWD numera. Den gamla dieselskatten är dock historia och man behöver inte klura så mycket på den aspekten (skatten ligger iofs på 4100 per år i Sthlm, men mindre än min gamla Voyager med bensinmotor).

Om du fastnat för en 2.0 med 184hk måste du testa en svagare och fundera hårt om du tänkt ha bilen ett par år...

Jag hade bestämt mig för att köpa en begagnad 2.0 AWD, men det var svårt att hitta någon under 250.000 och även vanliga begagnade 2.0 awd gick snabbt för över 260.000 med över 1000 mil . Steget till en ny blev ca 30-36' inklusive EX fälgar, mattor, hakkapelitta7 m.m. och då var det inte mycket att klura på tyckte jag, så det blev ny...
Sportage 2,0 CRDI Komfort, aut, Sirius Silver -13.
F.d. Cee'd 1.6 Diesel ECO SW 2011, Piston grey.

Re: Dags för Kia! Hjälp och råd !

15
http://www.blocket.se/stockholm/Kia_Spo ... m?ca=9&w=2

Här har vi en 2011 med bensin AWD Manuell..

alltså det är ju tråkigt det där med ratten och lacken.. men är det inte så på alla bilar att dom gamla finns det alltid lite fel på? dom kommer nog hitta på lite fel på 2012 och 2013 snart också..

Drar den mindre bensin den starka bensin motorn? eller vilken av dom bensindrivna drar minst? eller hur mycket förlorar jag på AWD med tankte på bensinförbrukningen?

Re: Dags för Kia! Hjälp och råd !

16
Jonas21 skrev:http://www.blocket.se/stockholm/Kia_Spo ... m?ca=9&w=2

Här har vi en 2011 med bensin AWD Manuell..

alltså det är ju tråkigt det där med ratten och lacken.. men är det inte så på alla bilar att dom gamla finns det alltid lite fel på? dom kommer nog hitta på lite fel på 2012 och 2013 snart också..

Drar den mindre bensin den starka bensin motorn? eller vilken av dom bensindrivna drar minst? eller hur mycket förlorar jag på AWD med tankte på bensinförbrukningen?
Spontant: Du har ingen multifunktion på ratten, vindrutan behöver bytas (får de ofc fixa innan), den har gått 2000 mil+ manuell låda.
Du får en helt ny Sportage med skinn, gps m.m. (stockholm edition) för 199'. Å andra sidan finns det motorvärmare, extraljus m.m. så... Inte optimal, men 2.0 och awd... inte en dum deal heller och Hey! En Sportage! :thumbup:
Sportage 2,0 CRDI Komfort, aut, Sirius Silver -13.
F.d. Cee'd 1.6 Diesel ECO SW 2011, Piston grey.

Re: Dags för Kia! Hjälp och råd !

17
Oakie skrev:
Jonas21 skrev:http://www.blocket.se/stockholm/Kia_Spo ... m?ca=9&w=2

Här har vi en 2011 med bensin AWD Manuell..

alltså det är ju tråkigt det där med ratten och lacken.. men är det inte så på alla bilar att dom gamla finns det alltid lite fel på? dom kommer nog hitta på lite fel på 2012 och 2013 snart också..

Drar den mindre bensin den starka bensin motorn? eller vilken av dom bensindrivna drar minst? eller hur mycket förlorar jag på AWD med tankte på bensinförbrukningen?
Spontant: Du har ingen multifunktion på ratten, vindrutan behöver bytas (får de ofc fixa innan), den har gått 2000 mil+ manuell låda.
Du får en helt ny Sportage med skinn, gps m.m. (stockholm edition) för 199'. Å andra sidan finns det motorvärmare, extraljus m.m. så... Inte optimal, men 2.0 och awd... inte en dum deal heller och Hey! En Sportage! :thumbup:

Jag har kollat på stockholm edition.. den är bra mycket snyggare än dom andra bilarna enligt mig.. men vafan en helt ny för 199? är det med vinter däck och hela köret? är det 2 hjulsdrift du menar då? :)

Re: Dags för Kia! Hjälp och råd !

20
Jag står oxo och ska precis köpa en sportage, klurat i några månader och det lutar väldigt hårt åt att jag köper en diesel 1,7 2WD komfort eftersom jag tror stenhårt på att andrahandsvärdet som kommer vara bra mycket bättre på snåldiesel 1,7 om man jämför med bensin.

Har fått pris av den lokala handlaren 219,800 + att han bjuder på metallic och bagagerumsmatta på en bil han tar hem och jag får styra lite när den inreggas första gången.

Det jag funderade på innan var en 2 år gammal sportage 1,7 diesel komfort och dom ligger oftast mellan 170-190 tusen och då blir skillnaden för låg om man jämför med ny, köper du ny så har du billigare försäkring i 3 år samt slipper besiktning i 3 år

Detta var mina åsikter och funderingar
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Svart metallic.( såld privat)
Kia Sportage 1,7 crdi komfort 2013 dark gun metallic
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"