Annons

Re: De "fel" jag har upptäckt så långt

11
Hej alla!

Ja då var bilen inne igår på verkstaden för kontroll av de saker jag har anmärkt på och såhär ligger det till.

- stolvärme problemet är något som Kia håller på att ta fram just nu, bara inte klart ännu. Troligtvis får man själv kolla om lösningen är klar då troligtvis Kia inte kommer gå ut med en återkallelse på detta problemet.

- Angående karosskarvarna så var alla bilar på hela firman så, de gjorde det som gick att göra så lacken inte skaver men Kia tar inte detta på garanti för bilarna är inom toleranserna enligt Kia. Jag är nöjd, vet i alla fall med stor säkerhet att de flesta bilarna ser ut så och förhoppningsvis misstar ingen det för krockskada.

- Spolarmunstycken är tydligen så, inte mycket att göra. Det kommer kanske en förbättrad variant på den men än så länge oklart.

- Vad det gäller skrammelljudet bak under bilen så är det ett skönhetsfel som uppstår när dessa luft klaffar öppnar vid dörrstängning och på så vis låter de lite. Lite mer än på andra bilar men helt normalt. Inget som är löst i alla fall.

- Sen var det detta med framlyktorna fukt. Tydligen så bildas det mer fukt på led strålkastare för det blir inte så varmt att kondensen avdunstar som på vanliga strålkastare. Skulle ta foto på det när det uppstår igen så skulle de gå vidare med det till Kia.

Om jag summerar detta så är det ju inga stora problem men nu vet man hur allt står till och inte behöver oroa sig. Fick en bra diskussion med verkstadschefen där och ett mycket bra bemötande. De tog sig tiden att förklara allt och vi gick tillsammans igenom bilen och sakerna de kollat på och gjort.

Hoppas detta hjälper andra med liknande frågor eller problem. Tyckte i alla fall att verkstaden har gjort vad de kunnat och haft bra förklaringar på allt. Sen kan de ju inte hjälpa att Kia tar 6 månader på sig att ta fram en stolvärme som fungerar för nordiskt klimat :-)

Det var allt från mig, ha en trevlig helg alla!
Med vänlig hälsning

Tamas Tasnadi

Kia Ceed SW 1.6 CRDI 2013
Annons

De "fel" jag har upptäckt så långt

12
Summering många problem och inget dom vill göra något åt.:)
Kanske förbättringar som kommer i en uppgradering på modellerna som byggs längre fram.
Lätt hänt med barnsjukdomar i början.

Skönt bara det är små fel.
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.

14
Hämtade ut min cee'd för ett par veckor sedan och enda felet jag hittills upptäckt är det här med stolvärmen och att den bara blir ljummen. Hade bilen inne på service idag och fick tillbaks den utan åtgärd med motiveringen att det inte är nåt fel på den. Enligt verkstaden här är stolvärmen i nya cee'den sämre än i föregående modell och det är nåt man helt enkelt får acceptera..? Tyckte det lät lite konstigt.

15
Jag har redan skrivit om det förra veckan,visa den här e-mail till din verkstad:

Hej ,

Nya värmemoduler är på väg ut till verkstäder och återförsäljare.

Alla berörda bilägare kommer att kontaktas.

Elin

Kia Kundsupport

Kia Motors Sweden AB
Kanalvägen 12, 194 61 Upplands Väsby
T +46 8 400 443 00 F +46 8 400 443 90
Kia Ceed 1,6 CRDI SW 2013 sirius silver

16
frazze skrev:I min släktings kia ceed 2013 crdi! Upptäckte jag en sak!
När man trycker på knappen för att avaktivera fönster hissarna
För passagerare , så går dom att använda ändå!
Från förarsätet går det ju alltid att manövrera fönsterhissarna i baksätet oavsett :)

På min så stängs bakhissarna av som dom ska iaf, tur det när man har klåfingriga ungar :lol:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

17
Boys skrev:Jag har redan skrivit om det förra veckan,visa den här e-mail till din verkstad:

Hej ,

Nya värmemoduler är på väg ut till verkstäder och återförsäljare.

Alla berörda bilägare kommer att kontaktas.

Elin

Kia Kundsupport

Kia Motors Sweden AB
Kanalvägen 12, 194 61 Upplands Väsby
T +46 8 400 443 00 F +46 8 400 443 90
Ska göra det.
Tack för det snabba svaret. Missade visst den tråden innan.

18
DavidB skrev:
Från förarsätet går det ju alltid att manövrera fönsterhissarna i baksätet oavsett :)

På min så stängs bakhissarna av som dom ska iaf, tur det när man har klåfingriga ungar :lol:

Men om jag trycker att dom ej ska kunna vevas ner eller upp....
Så kan kidsen ändå styra fönsterhissarna i baksätet!!

Så ska det inte vara!
Dock ej min bil/problem

men tänkte det kunde vara av intresse för er med nya ceeden
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

19
frazze skrev:
DavidB skrev:

Men om jag trycker att dom ej ska kunna vevas ner eller upp....
Så kan kidsen ändå styra fönsterhissarna i baksätet!!

Så ska det inte vara!
Dock ej min bil/problem

men tänkte det kunde vara av intresse för er med nya ceeden

Ja det är ju inget bra, dom får nog lämna in den då, som sagt på min funkar det fint än så länge :thumbup:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013