Hämtas om en timme. Tyvärr hade Autoexpo Nacka glömt bort den när jag kom för någon timme sedan. proffsigt. Men den skulle bli klar innan 18.00
Opel Zafira, bra konstruerad bil men otroligt låg kvalitet. Aldrig mer GM.
Kias 7 års garanti var avgörande. Hoppas den är bra, priset var bra i alla fall, 149 900 kr med konfortpaket.
Annons
Re: Opel Zafira --> Kia Cee'd SW 1,6
2Varmt välkommen till forumet och ett stort grattis till nya bilen=)
Mvh Morgan_
Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se
3Tack, kul med ett forum för Kiaägare. Något liknande lär inte finnas för Opelägare, men det kanske inte finns några nöjda sådana heller...?
4Trevligt att läsa=) Jodå visst finns det ett forum för opel fantaster också 
Haha jag har ingen erfarenhet av opel alls så jag kan inte yttra mig
Mvh Morgan_
Haha jag har ingen erfarenhet av opel alls så jag kan inte yttra mig
Mvh Morgan_
mattiasbredberg skrev:Tack, kul med ett forum för Kiaägare. Något liknande lär inte finnas för Opelägare, men det kanske inte finns några nöjda sådana heller...?
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
5Vilken årsmodell av Zafiran hade ni? Vi hade en 2006a och har kört 7500mil med den fram tills idag då vi böt in den mot en Sportage. Aldrig något som strulat, alltid fungerat fint, inget har gått sönder. Sen är det kanske ingen BMW eller Audi i kvalité men jag gissar att du inte betalade för det heller när du köpte den. Lastutrymmet i Zafiran och de två extra stolarna var riktigt trevligt att ha, men nu har vi inga barnvagnar längre och vill ha en lite coolare bil. Enkelt val då. Hur just Cee'den är kan jag tyvärr inte svara på.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-
6Jag älskade bilen (Zafiran) tills i våras. Det var en 2006a och vi köpte den när den stått i bilhallen som demo/visningsbil och gått ca 250 mil. 1,8 Enjoy med sånt där paket med farthållare och bättre förarstol mm.Alien skrev:Vilken årsmodell av Zafiran hade ni? Vi hade en 2006a och har kört 7500mil med den fram tills idag då vi böt in den mot en Sportage. Aldrig något som strulat, alltid fungerat fint, inget har gått sönder. Sen är det kanske ingen BMW eller Audi i kvalité men jag gissar att du inte betalade för det heller när du köpte den. Lastutrymmet i Zafiran och de två extra stolarna var riktigt trevligt att ha, men nu har vi inga barnvagnar längre och vill ha en lite coolare bil. Enkelt val då. Hur just Cee'den är kan jag tyvärr inte svara på.
Rymlig, säker, bekväm och trevlig att köra.
Men redan när jag hämtade den så lossnade handtaget till den bakersta stolen. Mittarmstödet i mellanraden ramlade isär ganska omgående. Belysningen i taket i mellanraden slutade fungera. Bilen tvärdog upprepade gånger vilket krävde typ 4 gånger hos Opelverkstad innan de kom på att det var problem med startnyckel/tändningslås som gjorde att elektroniken fått spader. Luckan för ciguttaget mellan framstolarna ramlade av rätt snabbt. Klädseln blev rejält fläckig bara av att man spillde lite vatten (inte ovanligt för bilar med billig klädsel iof). Handbromsens plast kunde man dela på om man drog i den för hårt. Det var varit ett missljud någonstans ifrån i flera år, nu hittade de att det låg lösa delar i en ljuddämpare. En hållare till bakersta bältena ramlade loss. Rost under, en rostskada på dörrar/trösklar krävde omlackning (garanti tack och lov) för ca 25000 kr, strömställaren till höger fönsterhiss slutade fungera, nya problem med tändningslåset vilket gjorde att centrallåset slutade fungera och att ljuset vägrade slockna, ytterligare lacksador som är omöjliga att förklara annat än dåligt jobb vid lackeringen (dvs inte stenskott eller dörruppslag), rostskador av stenskott på huven i massor (brukar bara bli märken på andra bilar), rostskada på bakluckan av reg. plåten, glapp i hjulupphängningen, och ännu mer rost vid b-stolpens infästning i golvet mm mm.
Jag var rätt glad att jag fick något alls för den när jag sålde den. Det mesta är åtgärdat på garanti eller via min plånbok.
Nej, jag betalade inte BMW pris men vi har en Ford Focus också i familjen till ungefär samma pris. Lite skillnad i kvalitet (vi har haft flera Focus btw). Vi var först ute efter en Focus, men dels så har ju den modellen vi har haft slutat tillverkats och den nya har stigit så mycket i pris, men med tanke på problemen vi haft med Zafiran så kändes 7 års garanti som en avgörande faktor.
7Det låter som ni köpte samma bil som vi gjorde 2007. Demobil som rullat 500mil.mattiasbredberg skrev:Jag älskade bilen (Zafiran) tills i våras. Det var en 2006a och vi köpte den när den stått i bilhallen som demo/visningsbil och gått ca 250 mil. 1,8 Enjoy med sånt där paket med farthållare och bättre förarstol mm.
Lustigt det där, vissa grejer känner jag igen. Mittarmstödet föll av en gång men gick att trycka fast igen. Luckan till cigguttaget monterade jag fast nu innan inbytet, hade legat av i några år. Höger hållare till bältet längst bak föll av för ett tag sedan. Såg det nu när jag städade och hittade plastbiten i handskfacket och tryckte dit det igen. Lite rost på bakluckan fick vi med, Opel sa att det var ett stenskott. Trodde inte man kunde få stenskott på bakluckan, speciellt inte stenskott där lacken inte gått sönder.mattiasbredberg skrev:Men redan när jag hämtade den så lossnade handtaget till den bakersta stolen. Mittarmstödet i mellanraden ramlade isär ganska omgående. Belysningen i taket i mellanraden slutade fungera. Bilen tvärdog upprepade gånger vilket krävde typ 4 gånger hos Opelverkstad innan de kom på att det var problem med startnyckel/tändningslås som gjorde att elektroniken fått spader. Luckan för ciguttaget mellan framstolarna ramlade av rätt snabbt. Klädseln blev rejält fläckig bara av att man spillde lite vatten (inte ovanligt för bilar med billig klädsel iof). Handbromsens plast kunde man dela på om man drog i den för hårt. Det var varit ett missljud någonstans ifrån i flera år, nu hittade de att det låg lösa delar i en ljuddämpare. En hållare till bakersta bältena ramlade loss. Rost under, en rostskada på dörrar/trösklar krävde omlackning (garanti tack och lov) för ca 25000 kr, strömställaren till höger fönsterhiss slutade fungera, nya problem med tändningslåset vilket gjorde att centrallåset slutade fungera och att ljuset vägrade slockna, ytterligare lacksador som är omöjliga att förklara annat än dåligt jobb vid lackeringen (dvs inte stenskott eller dörruppslag), rostskador av stenskott på huven i massor (brukar bara bli märken på andra bilar), rostskada på bakluckan av reg. plåten, glapp i hjulupphängningen, och ännu mer rost vid b-stolpens infästning i golvet mm mm.
Jag kände exakt samma sak och då ni haft mer problem förstår jag ännu mer din tanke. Jag sa till frun "får vi mer än 50.000kr blir det inbyte - vi fick 67.000kr". Försökte sälja på Blocket för "85.000kr bvsa" men bara folk som trodde jag sysslade med välgörenhet hörde av sig, 45.000kr är inte "billigare vi snabb affär" -det är ett rån! Nötter.mattiasbredberg skrev:Jag var rätt glad att jag fick något alls för den när jag sålde den. Det mesta är åtgärdat på garanti eller via min plånbok.
Hoppas ni får en bättre upplevelse i er nya bil.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-
8Jag fick 55000 kr men då drog de av de dryga 3000 kr som det skulle kosta att fixa centrallåset, så motsvarande 58000-58500 kr ungefär vid 11300 mil. Hur långt hade er gått?
Jag gick ut med en annons i november på 75000 kr med tanken att sänka till strax under 70000 kr (folk vill ju pruta tänkte jag). Jag fick bara vilda bud på 45000-50000 kr och tänkte att om jag inte får mer så kör jag den tills det är dags för skrot. I januari när de (Ekman bil&båt) fixade fönsterhissen och gav mig uppgifter om alla andra fel så bestämde jag mig för att det var dags för skrot ungefär nu så jag bad om inbytespris på Autoexpo. De var villiga att ge 50000 kr (eg. 48000 kr men jag sa att 100000 kr mellan var smärtgränsen så de bättrade på budet 2000 kr). En annan firma var villig att ge 60000 kr utan att jag ens köpte ny och efter att ha visat upp den kom vi överens om 55000 kr (den hade gått 300-800 mil mer än de hade anledning att tro från annonsen på blocket) samt att jag slapp fixa cetnrallåset.
Det sköna med Kia är att ja, jag kan ju få lika mycket problem med min nya, men det är ju bara att åka till verkstan och säga fixa tills den är fixad.
Jag gick ut med en annons i november på 75000 kr med tanken att sänka till strax under 70000 kr (folk vill ju pruta tänkte jag). Jag fick bara vilda bud på 45000-50000 kr och tänkte att om jag inte får mer så kör jag den tills det är dags för skrot. I januari när de (Ekman bil&båt) fixade fönsterhissen och gav mig uppgifter om alla andra fel så bestämde jag mig för att det var dags för skrot ungefär nu så jag bad om inbytespris på Autoexpo. De var villiga att ge 50000 kr (eg. 48000 kr men jag sa att 100000 kr mellan var smärtgränsen så de bättrade på budet 2000 kr). En annan firma var villig att ge 60000 kr utan att jag ens köpte ny och efter att ha visat upp den kom vi överens om 55000 kr (den hade gått 300-800 mil mer än de hade anledning att tro från annonsen på blocket) samt att jag slapp fixa cetnrallåset.
Det sköna med Kia är att ja, jag kan ju få lika mycket problem med min nya, men det är ju bara att åka till verkstan och säga fixa tills den är fixad.
9Vår Zafira hade gått ganska exakt 8300mil.
10Då fick ni rätt bra betalt.Alien skrev:Vår Zafira hade gått ganska exakt 8300mil.