Under den tiden jag haft den har esp-lampan lyst vilket föranledde byte av abs-krans, airbaglampan lyste vilket föranledde att bilen var tre gånger på verkstaden och därtill under långa perioder. Byte kablage, centraldon och till sist stolsrygg. I samband med detta svetsades takets "vibrationshämmare" fast igen mht att den släppt och därför konstant vibrerade vid 2000rpm
Pga rost så byttes bakluckan. Därefter fick bilen åka in igen eftersom spolarslangen klämts sönder och panelen på bakluckan monterats fel och därför lossnade.
Tidigt anmärkte jag på att den lät konstigt från grenrör/turbo vilket verkstaden inte hittade något fel på. När ljudet eskalerade lämnade jag in bilen igen varpå verkstaden konstaterade att något lät men att man inte kunde höra varifrån eftersom remskivorna till multiremmen rostat och lät. Ny tid för byte av dessa bokades in.
När jag själv skulle montera motorvärmare och monterade ned kåpan under motor var denna våt av motorolja. Läckaget fann jag vid högflödespumpen vilket jag ifrågasatte hur verkstaden kunde missat. Verkstaden ifrågasatte då om bilen verkligen läckte olja eller om det var jag som var kinkig. Verkstaden bytte remskivor varefter jag bytte verkstad.
Bilen lämnades sedan in till ny verkstad. Denna konstaterade läckaget samt att oljuden kom från turbon som nu i mellandagarna byttes tillsammans med alla packningar grenrör-turbo-downpipe. Jag kan konstatera att turbobytet behövts eftersom bilen nu svarar bättre på gaspådrag men att oljudet kvarstår.
Vid det flesta tillfällen jag haft bilen inlämnad har jag velat ha paneler fastsatta och vibrationsljud åtgärdade. Bilen är endast servad och skruvad av KIA och jag ifrågasätter starkt oljud pga att det saknas klips, skruvar samt att saker är dåligt fastsatta. Några oljud har försvunnit men övriga och inte obetydliga kvarstår.
Huruvida jag kommer att vara nöjd med mitt KIA-köp kvarstår att se. Bilen är ju trevlig och pigg och alldeles lagom för en person som de senaste åren skruvat egna bilar med alldeles för mycket effekt. Kvalitén och engagemanget från KIA har dock gjort att vi alltmer ofta åker kollektivt. Så miljövänlig är den allt.