Hej
Roligt att du funderar på en ny Sportage. Själv är jag nu inne på min andra Sportage och har nu en 2.0 Crdi AWD med manuell växel årsmodell 2011. Det var helt självklart för mig att välja Sportage igen när jag bytte nu i våras.
Jag köpte min första Sportage 2005 en bensin V6 med automatväxel. Bilen fungerade helt problemfritt under de 6 åren jag hade den. Automatlådan var bra att ha när man drog upp båten eller skulle dra släp, dock var jag inte helt nöjd med automatlådan då man korde på motorväg och man kom till en backe då den växlade ner i mitt tycke helt omotiverat. Du kan se ett antal inlägg om detta om hur automatlådan växlar när du läser flera trådar.
Som sagt jag valde en manuell låda när jag bytte nu i våras och det är en bättre körupplevelse i denna Sportagen än i min gamla. Dieselmotorn är mycket dragvillig, tyst, och bränslesnål. Min bil drar 0.65 l/mil vid blandad körning och jag har nu kört 1600 mil med bilen.
Lyka till med dina bilköparplaner
Bertil
Annons
Re: Köpa ny Sportage, vad skall man ha?
12Vit 2012 2.0 manuell, komfort, panorama = 244.000kr
Finns på Blocket skriven som en 2011 men enligt säljaren är det en 2012. Svenska Bil i Akalla. Bilen är reserverad till oss, avgörandet tas på måndag. Leverans om typ två veckor om vi tar den.
Pris på följande tillägg:
+10000kr för drag
+7500kr för insteg
Blir nog att ta drag, sen köpa och montera lastgaller, hasplåtar och eventuellt insteg själv. Låter det som det är görbart av en hemmameck?
Finns på Blocket skriven som en 2011 men enligt säljaren är det en 2012. Svenska Bil i Akalla. Bilen är reserverad till oss, avgörandet tas på måndag. Leverans om typ två veckor om vi tar den.
Pris på följande tillägg:
+10000kr för drag
+7500kr för insteg
Blir nog att ta drag, sen köpa och montera lastgaller, hasplåtar och eventuellt insteg själv. Låter det som det är görbart av en hemmameck?
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-
13Hör med sälkaren så att inte ditt egna meckande kan påverka garantin. Har man Kia blir man lätt paranoid när det gäller vad man får och inte får skruva med.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
14Ja det hade ju varit piss. Får fråga på måndag...
EDIT: en schysst dekor sen också. Har några idéer även om frugan sköt ner Dakardesignen
EDIT: en schysst dekor sen också. Har några idéer även om frugan sköt ner Dakardesignen
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-
15Har haft min Kia i snart 4 veckor.
Det är en 2,0 crdi 184 hästars med automat och har komfortpaketet.
Kan inte säga hur bensinaren är men dieseln har ett grymt vrid och passar perfekt ihop med automaten, har räknat på vad det kostar o kommit fram till att med min körning ca2000 mil/år kommer det att gå +-noll. Jämfört med den gamla sportagen med 2,0 bensin.
Utrustningen är fullt tillräcklig för mej men är ju en smaksak.
Anders
Det är en 2,0 crdi 184 hästars med automat och har komfortpaketet.
Kan inte säga hur bensinaren är men dieseln har ett grymt vrid och passar perfekt ihop med automaten, har räknat på vad det kostar o kommit fram till att med min körning ca2000 mil/år kommer det att gå +-noll. Jämfört med den gamla sportagen med 2,0 bensin.
Utrustningen är fullt tillräcklig för mej men är ju en smaksak.
Anders
16Det ena jag störde mig på vid första lilla provkörningen var att instrumenten har vitt ljus. Opel har orange, Subaru grönt och Renault rött. Får sätta på orange genomskinlig folie på klustret så man slipper bli bländad.
17Två KIA-säljare och deras chef på Svenska Bil i Akalla sa att nybilsgarantin inte försvinner så länge du inte förändrar bilen genom att modda motorn eller förändra karossen (tex borra). Att montera något som klistras på eller som skruvas fast i originalhål är inget "garantibrott". Skall trippelkolla med KIA också.
Föresten om två veckor hämtar jag ut en vit Sportage 2.0l, manuell, bensin, panorama, insteg och avtagbart drag. Sen blir det hasplåt och vinge från nätet. Bling bling!
Föresten om två veckor hämtar jag ut en vit Sportage 2.0l, manuell, bensin, panorama, insteg och avtagbart drag. Sen blir det hasplåt och vinge från nätet. Bling bling!
18Det blev en Kia då? Kia verkar kommit ifatt. I somras/våras fick man räkna med upp till 3-4 månaders leveranstid.Alien skrev:Två KIA-säljare och deras chef på Svenska Bil i Akalla sa att nybilsgarantin inte försvinner så länge du inte förändrar bilen genom att modda motorn eller förändra karossen (tex borra). Att montera något som klistras på eller som skruvas fast i originalhål är inget "garantibrott". Skall trippelkolla med KIA också.
Du får slänga in lite bilder före/efter. Var det tänkt bensinare från början? Varför inte diesel? Priset?
Lycka till med Kian.
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=54&t=1122
KIA Ceed SW Special edition 2015
Köpa ny Sportage, vad skall man ha?
19Tror inte dem kommit ifatt ännu.
Kan ju ha varit en modell redan påväg efter kundens önskemål.
En del orkar ju inte vänta och tar en i affären.
Kan ju ha varit en modell redan påväg efter kundens önskemål.
En del orkar ju inte vänta och tar en i affären.
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.
20Det är fortfarande 6-8 månaders leveranstid så fick välja bort automat och ta en bil som fanns i lager och hade allt vi ville ha (förutom just automat).Ronnie skrev:Det blev en Kia då? Kia verkar kommit ifatt. I somras/våras fick man räkna med upp till 3-4 månaders leveranstid.
Diesel valde vi bort av tre anledningar, dels att priset drar iväg 30000kr mer vid köp och sen en extrakostnad på cirka 2000kr/år i skatt. Dieselpriset är dessutom (just nu varjefall) högre än bensinpriset och skillnaden i förbrukning är ju inte mer än typ en dl/mil. Slutligen kör vi ca 1500 mil/år och du måste upp i trakterna kring 4000-5000 mil/år om det skall vara lönsamt.Ronnie skrev:Du får slänga in lite bilder före/efter. Var det tänkt bensinare från början? Varför inte diesel? Priset?
Har kiacarclub.se påverkat ditt bilköp?
Valde att lägga till avtagbart drag för 2000kr mer än fast då det nog ger en snyggare rumpa på bilen. Tog även insteg från KIA istället för att köpa billigare från nätet då KIAs följer väldigt snyggt med linjerna vid hjulhusen och smälter in i skärmkanterna. Takräcke och lastgaller/hundnät var även ett måste då vi kommer lasta mycket i bilen på långresorna och vi hade detta i Opeln som dessutom har betydligt större lastutrymme.
Man har ju fått svar på vissa saker man undrat över som tex eftermarknadsprodukter, bensinförbrukning och hurvida ägare är nöjda eller inte. Litar alltid mer på faktiska ägare utan vinstintresse än tester i media eller tillverkarens egna påståeenden.Ronnie skrev:Har kiacarclub.se påverkat ditt bilköp?