Annons

servicetvång på verkstad

1
Jag var lite nyfiken på vad konsumentverket sa om "tvånget på service på KIA verkstad" för att få den 7 åriga garantin.

Vad jag har förstått finns det någonting sedan några år tillbaka om att ALLA Garantier gäller ,om sevicen görs
" FACKMANNAMÄSSIGT " Vad innebär det då ??

Om kias garranti fick jag detta svar från Konsumentverket kopierat direkt från min E-post!

Verkar som om dom kan ställa dessa krav på märkesverkstad för ett 7 årigt skydd ? :?

Jag har kollat upp lite vad gäller ev. oskäliga garantivillkor och jag hittade en fråga snarlik din i vår frågebank "Fråga experten".

Så här svarar "experten" Enligt förarbetena till konsumentköplagen är det dock oskäligt att kräva att service måste utföras hos säljaren eller på auktoriserad verkstad, ex.vis märkesverkstad, om inte åtgärden utförs utan kostnad för konsumenten. Med andra ord om du betalar för servicen så ska de inte kunna ställa krav på märkesverkstad. Enligt EU-förordning (715/2007) har biltillverkarna skyldighet att tillhandahålla information om reparation av fordon. Har den oberoende verkstaden all denna information, utbildning samt ändamålsenliga maskiner/verktyg har jag svårt att se att tjänsten inte skulle vara fackmässigt utförd
.[/color]

Sammanfattningsvis anses ett sådant villkor som oskäligt om garantin inte ger ett bättre skydd än konsumentköplagen, ex.vis istället för en 3-årig reklamationsrätt ger garantin ett 5-årigt (i ditt fall 7-årigt) skydd (med krav på märkesverkstad). Så utifrån att den som köper en KIA får ett 7-årigt skydd skulle det inte anses oskäligt att villkora garantin på det sätt du beskrev det.

Hälsningar

Mona-Lisa Fransberg[/color]
Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter ????
Kia ceed 1,6 crdi -10
Annons

Re: servicetvång på verkstad

3
Som jag tolkar det:

Eftersom Kia erbjuder 7 års garanti, dvs mer förmånligt än vad KKL (konsumentköplagen) föreskriver för att man ska kunna reklamera fel, så kan de faktiskt kräva att det ska vara märkesversktad för att de 7 åren ska gälla. Om du inte servar på märkesverkstad men det är fackmannamässigt gjort så gäller nybilsgarantin i just 3 år och tar sedan slut. Ska Garantin gälla i 7 år måste den vara servad hos endast märkesverkstad. Just för att den är förmånligare än KKL föreskriver. Antagligen har några räknegurus klurat ut att Kia/Hyundai kommer tjäna på 7 års garanti med krav på märkesverkstad oavsett.