Hejsan!
Bara för att jag snackade om problemfritt bilägande i en annan tråd, fick jag omedelbart problem.
Det gäller en KIA Cee'd SW -11. Den har gått 270 mil.
När dottern skulle kliva in i bilen i eftermiddags kunde hon inte öppna bakdörren bakom förarplatsen. Låset klickar upp och dörren går att öppna 5-10mm, men sen "sviktar det emot". Känslan är att det är något mekaniskt fel och inte elektriskt. Man vill ju inte bli helt medeltida och börja rycka och dra och riskera att slita sönder något.
Någon som har en idé kring lösning?
Ska man blanda in KIA Assistans?
Kommer de i så fall att propsa på att bärga bilen till verkstad om de inte kan fixa det på plats?
Eller ska jag helt enkelt vänta till måndag och ta det med verkstaden direkt?
Alla idéer är välkomna.
Annons
Re: Bakdörr har "fastnat"
2Skulle tro att hyrbil ingår i tre dagar om man ringer Assistans. När jag fick en citroen bärgad på assistans så hade de t.o.m. hyrbilen med sig och lastade av den och tog med min bil. Jag begärde assistans på min egen garageuppfart. Så kolla om hyrbil ingår. På min dåvarande assistansförsäkring kunde man använda assistans tre gånger på en 12månadersperiod.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
3Tack för snabbt svar kring assistans. Det blir lite problematiskt, men jag är i alla fall glad att vi har ISOFIX på barnstolen.
4Tror inte KIA-assistans kommer hjälpa till.
Jag kontaktade dem när vindrutespolningen lade av helt plötsligt, då jag ansåg att det var en trafikfara att köra vidare i snö-salt-slasket utan vindrutespolning. Vindrutan blev helt geggig på en gång, och utan spolarvätska smetade torkarna bara ut geggan och sikten blev obefintlig.
Svaret jag fick var att KIA-assistans bara hjälper till om bilen inte går att köra till närmsta verkstad.
Dvs det skall rätt mycket till innan assistans rycker ut. Typ ett motor- eller växellådshaveri, eller att man tappar ett hjul eller liknande.
KIA-assistans är säkert bra om bilen får ett större haveri.
Men de kommer inte hjälpa till vid små problem som påverkar trafiksäkerheten, och än mindre vid små problem som inte påverkar trafiksäkerheten.
Jag kontaktade dem när vindrutespolningen lade av helt plötsligt, då jag ansåg att det var en trafikfara att köra vidare i snö-salt-slasket utan vindrutespolning. Vindrutan blev helt geggig på en gång, och utan spolarvätska smetade torkarna bara ut geggan och sikten blev obefintlig.
Svaret jag fick var att KIA-assistans bara hjälper till om bilen inte går att köra till närmsta verkstad.
Dvs det skall rätt mycket till innan assistans rycker ut. Typ ett motor- eller växellådshaveri, eller att man tappar ett hjul eller liknande.
KIA-assistans är säkert bra om bilen får ett större haveri.
Men de kommer inte hjälpa till vid små problem som påverkar trafiksäkerheten, och än mindre vid små problem som inte påverkar trafiksäkerheten.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT
5Min känsla är nog också att KIA-assistans inte är rätt väg.
Jag får ringa Bilhallen idag och se vad de tycker. Antagligen blir det väl att boka in en tid på verkstaden. Det borde rimligen vara ett garantiärende väl?
Jag får ringa Bilhallen idag och se vad de tycker. Antagligen blir det väl att boka in en tid på verkstaden. Det borde rimligen vara ett garantiärende väl?
6En bekant till mig hade samma problem med sin högra bakdörr.
Han åkte förbi verkstan och då tog en mekare tag i yttre handtaget och en annan hoppade in i bilen och kikade på dörrsidan.
Han såg då att det bröt i dörrsidan så han tryckte lite där medans den andra mekarn drog lite i handtaget så åkte dörren upp.
Dom sa att det var nå med dörrsidan. Men efter det så har han inte haft nå problem iaf.
Han åkte förbi verkstan och då tog en mekare tag i yttre handtaget och en annan hoppade in i bilen och kikade på dörrsidan.
Han såg då att det bröt i dörrsidan så han tryckte lite där medans den andra mekarn drog lite i handtaget så åkte dörren upp.
Dom sa att det var nå med dörrsidan. Men efter det så har han inte haft nå problem iaf.
7Hade samma problem förra året.
Var inne på verkstaden och dom fixade det så dörren gick att öppna.
Men det kom tillbaka efter ett tag.
Då beställde dom ett en ny dörrinsats och satte in.
Efter det har det fungerat problemfritt.
Var inne på verkstaden och dom fixade det så dörren gick att öppna.
Men det kom tillbaka efter ett tag.
Då beställde dom ett en ny dörrinsats och satte in.
Efter det har det fungerat problemfritt.
Kia ceed sw 1,6 crdi 2010 comfortpaket drag metallic beige
9Har fått samma fel på min Kia ceed -10
Dörren öppnas va 10cm sen fjädrar den bara.
Dörren öppnas va 10cm sen fjädrar den bara.
10har varit med om detta fenomen, främst på sportage dock.
dörrsidan eller dörrlisten kan på vissa bilar antingen vara felmonterad, felkonstruerad eller att clips släpper, då hakar dörrsidan/plasten på insidan i dörrlisten (listen runt dörrhålet).
man KAN fixa det utan större åverkan, men dom gångerna ja varit på det har jag slitit och slitit till dörrlistan spruckit och sedan bytt dörrsida på garantin, inga problem. dörrlisten blir ful också, den bör bytas.
dörrsidan eller dörrlisten kan på vissa bilar antingen vara felmonterad, felkonstruerad eller att clips släpper, då hakar dörrsidan/plasten på insidan i dörrlisten (listen runt dörrhålet).
man KAN fixa det utan större åverkan, men dom gångerna ja varit på det har jag slitit och slitit till dörrlistan spruckit och sedan bytt dörrsida på garantin, inga problem. dörrlisten blir ful också, den bör bytas.