Annons

Skall jag köpa en Kia Ceed till helgen???

1
Jag hade tänk t att byta min Ford Focus 2009 till en Kia Ceed 1,6 CRDI EX Komfort SW, 2011, nu till helgen, pris 189000,
enligt säljaren specialpris fram till 30/9, ( är det rätt pris?) men efter vad jag läst om alla problem ni KIA-Ceed-ägare haft, som börjar nästan direkt efter några 100mi, så börjar jag fundera om jag överhuvudtaget skall genomföra köpet. Många av er har fått problem med allt från rostskador på bakluckan, farthållarproblem, steron funkar inte, obalans m.m m.m. Är jag dum om jag genomför affären? "Var nu ärliga i svaret". Har ni själva egentligen "ångrat" att ni köpte en KIA Ceed???.
Tacksam om ni svarar mej sanningsenligt snarast eller helst omgående
mvh Rolf ;-)
Annons

Re: Skall jag köpa en Kia Ceed till helgen???

2
Ger dig ett snabbt kort svar för sitter på iphonen, jag har kört 2600mil med min 10'a nu, och enda jag haft strul med är att den gått i baklås nån gång. Annars jävligt nöjd med bilen!! :) Tror det kvittar vilken bil man köper så kan man få ett jädra måndag's exemplar!!

Lycka till ifall det blir ett köp ;) och hoppas den ska ge mycket glädje!

Mvh Marcus
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

3
Är på min Kia Ceed nr.2 den har varit helt problemfri mina första 1000 mil. Den förra Kian var ett måndagsex.

Det är väl så att man hör mer av de missnöjda än de som är nöjda. Är man nöjd så har man inget att skriva av sig om.

Men visst, du kan få ett måndagsex. Men det kan du få oavsett vilket märke du väljer...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

4
Jag tror att priset du fått är ganska normalt - givetvis beroende på utrustning. Har själv inte mycket erfarenhet av Ford med kollade på en -11 med 500 mil på mätaren till ett lägre pris än jag fick betala för min Cee'd SW.

Har kört över 450 mil med min på en månad(!) och dieselförbrukningen börjar krypa neråt. Kör väldigt mycket motorväg och ligger i medel över denna sträcka på 0,62 l/mil mätt vid pumpen. Hoppas att förbrukningen skall fortsätta att krypa neråt ett tag till.

Sammanfattat så är jag nöjd med min Kia och skulle i dagsläget mycket väl kunna rekommendera bilen till andra. :thumbup:
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Business ECODynamics, Piston Grey, 128 hk

5
Kan också passa på att svara. Har haft Cee'd SW -11 i drygt en månad nu och den har rullat 260 mil. Problemfritt bilägande så här långt. Förbrukningen brukar landa på cirka 0.56 på full tank, blandad körning.

Visst finns det saker att irritera sig på, men det handlar mest om funktioner som inte fungerar likadant som på förra bilen man hade. Kommer själv från Volvo V70-världen och komfortmässigt var den lite skönare att sitta i och att köra. Cee'd SW tycker jag är jämförbar med Ford Focus och Skoda Octavia.

6
Första 1000 milen hade jag mycket problem. Radio som inte fungerade, oljud från transmissionen, dålig vindrutespolning, farthållare som strulade, bilen luktade bränt m.m.
Ingen bra start med andra ord, man tänkte ju att här har man gjort ett riktigt felköp.

Har nu kört 6000 mil, och senaste 5000 milen har bilen fungerat utan problem. Vissa fel har åtgärdats, vissa har jag lärt mig att leva med.
Så jag är mycket mer nöjd nu, än när jag precis hade köpt bilen.

Men..... Kom ihåg att KIA är en billig bil, och att förväntningarna bör vara därefter.
Men visst är det en helt okej billig bil, med bra totalekonomi. Vilket mina förväntningar var, så jag är i dagsläget nöjd.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

8
Är helnöjd här med efter snart 1800 mil sedan Mars iår.
Kör mkt motorväg här, och förbrukningen ligger allt mellan 0.47 till 0.55l l/mil, vilket
ger en mycket fin totalekonomi med 0 skatt de 5 första åren, och billigt inköpspris.

Dock skulle jag enligt egen utsago rekommendera dig att välja någon annan
återförsäljare än Hedin bil om du har möjlighet.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

9
toni skrev:Är helnöjd här med efter snart 1800 mil sedan Mars iår.
Kör mkt motorväg här, och förbrukningen ligger allt mellan 0.47 till 0.55l l/mil, vilket
ger en mycket fin totalekonomi med 0 skatt de 5 första åren, och billigt inköpspris.

Dock skulle jag enligt egen utsago rekommendera dig att välja någon annan
återförsäljare än Hedin bil om du har möjlighet.
Nu ska vi iofs inte diskutera Hedins. :) Men de är nog olika beroende på ort. Här är Hedins bra och har ett bra bemötande mot kunder. Men det är min uppfattning
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic