PendlarPelle skrev:Backis skrev:Jag tänkte mer att buggen i den inbyggda funktionen med automatisk låsning vilket gjorde att man kunde låsa inne nycklarna av misstag förhoppningsvis är fixat.
Att dörrarna låses automatiskt vid ca 10 km/h är inget fel, funktionen är programmerad så. Sen kan man tycka vad man vill om funktionen, jag tycker också att den är skit. Se länken ovan så förstår du vad själva "buggen" är.
Men är inte det samma sak? Dvs. buggen som ska åtgärdas är att funktionen dörrlåsning vid viss minsta fart sparkar aktiveras också när bilen står stilla, och det är det som beskrivs i artikeln från Teknikens värld? Alltså är det funktionen att dörrarna låses under färd som ska stängas av för att undvika att dörrarna låses när bilen står still...
Jo visst. Men många bilmärken (främst amerikanska) har automatisk låsning av dörrarna när man börjar köra bilen utan att ha problem med att bilen låser sig själv när den står still. Dvs detta är en relativt vanlig funktion som i sig inte är ett fel. Man kan misstänka att rotorsaken till problemet är att KIA:s mjukvarutekniker inte avlusat funktionen ordentligt innan den släpptes ut på marknaden, att man sen väljer att "lösa" problemet genom att koppla bort funktionen helt och hållet kan man tycka vad man vill om. Det lindrar bara symptomen på grundfelet.
Lek med tanken att någon tycker det är skitbra och skulle vilja ha automatisk låsning av dörrarna (inte så troligt i sverige, men finns säkert någon). Denna skulle i så fall inte skulle kunna avnjuta funktionen utan att riskera att nycklarna låses inne, då man inte fixat rotorsaken. Dvs rett ut en gång för alla var "buggen" ligger som gör att det ens är möjligt att låsa inne nycklarna i bilen och fixat den.
De handlare jag pratat med säger att KIA analyserat bilen som Aftonbladet låste inne nycklarna i utan att hitta några fel, utan man skyller på Robert Collin (som enligt vissa handlare är "ute efter att smutskasta KIA"). När sen även Teknikens Värld råkar ut för samma sak tror inte jag (och det är min högst personliga åsikt) att det är en slump. En handlare svarade på frågan om dörrlåsen att "det händer även Volvo", som att det skulle rättfärdiga problemet och lugna mig som konsument