Annons

Bakluckan slår emot stötfångaren vid stängning.

1
Äger en Kia Ceed 2010 SW 2,500 mil. Följande: Vid en tvättning och vaxning av bilen såg jag att det fanns rost längs ned på kanten på bakluckan. Vid närmare koll ser jag att vid varje tillfälle jag stänger bakluckan så slår kanten på luckan emot ovansidan på stötfångaren och följden blir att färgen skavs bort intill plåten och det bildas rost. På vänstersidan hade t.o.m en större lackbit ramlat bort. Det verkar som att luckan har alldeles för litet mellanrum till stötfångaren. Finns det någon som har uppmärksammat samma problem?
Annons

Re: Bakluckan slår emot stötfångaren vid stängning.

2
Hejsan Kensy och varmt välkommen till forumet. Jag själv har dock aldrig upplevt detta och hoppas jag slipper det också.
Däremot så läste jag något liknande på ett utländskt kiaforum där en ägare hade samma tråkgia bekymmer. Ta kontakt med Kiaverkstad. Verkar som att hela bakluckan är skev. Hoppas det löser sig. Inte alls roligt med sådana här problem.

Lycka till.
Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

5
Nu har jag varit på Kia åf, som inte verkade särskilt förvånade och de har fotat för att sända till Kia Sverige. Väntar alltså på svar om åtgärd.
Men nu till alla Kiaägare, i varje fall av mod. Cee´d. Har kollat på två andra Kia cee´d, som ägs av ett par av mina vänner. Till både dem och min förskräckelse såg jag att dessa bilar har samma problem. En av bilarna, en -07 hade långt framskridna rostangrepp under delar av bakluckekanten, helt utan att ägaren hade uppmärksammat detta(? )Det borde alltså finnas fler bilar med samma fel. Jag uppmanar alltså alla kia ceéd SW ägare att kolla extra noga och återkomma på tråden. Om felaktigheten skall påtalas hos Kia Sverige måste det vara med hjälp fler ägare av bilar med samma problem. Är det fel av mig att angripa problemet på detta vis med inlägg på Kia Car clubforum? Är det någon annan, som vet hur man skall bete sig i sådana här fall så vore jag och säkert många andra tacksamma.
Vänligen
kensy

6
Inte för att man har storhetsvansinne. :)
Men jag vet att Kia Sverige känner till forumet och jag skulle inte vara förvånad om de läser här också. Det tar ju bara några minuter att klicka på "Visa nya inlägg" så ser man ju vad som skrivits sedan förra besöket.

Det borde ju vara en bra kanal att kolla av hur deras bilmärke "mår" ute hos ägarna. De nöjda brukar ju inte skriva i den utsträckningen som de som är missnöjda gör.

Så skriv gärna, det är ju bra om andra ägare blir medvetna om vilka problem som kan uppstå, om man inte redan har dem...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

9
kensy skrev:Äger en Kia Ceed 2010 SW 2,500 mil. Följande: Vid en tvättning och vaxning av bilen såg jag att det fanns rost längs ned på kanten på bakluckan. Vid närmare koll ser jag att vid varje tillfälle jag stänger bakluckan så slår kanten på luckan emot ovansidan på stötfångaren och följden blir att färgen skavs bort intill plåten och det bildas rost. På vänstersidan hade t.o.m en större lackbit ramlat bort. Det verkar som att luckan har alldeles för litet mellanrum till stötfångaren. Finns det någon som har uppmärksammat samma problem?
Hej hur går det med din baklucka? Upptäckte det på min sw från 2008 i helgen.
Redan tidigare (Februari i år) har jag påtalat lacksläpp längs sidorna, då monterades det större stänkskydd.
Verkstaden skulle höra av sig om tid för garantilackering. I och med det nya på bakluckan hörde jag åter med verkstaden när den skulle in för åtgärd. Blev ganska förvånad när verkstaden säger att Kia har något "systemfel" och det är därför det dröjer med detta. Är det något du eller någon annan har hört? Vill ju gärna att det skall bli åtgärdat innan saltet kommer.