Annons

broms skivor

1
Tjena har en ceed 1.6crdi eco som jag tog ut sept -08 nu har den gått 5000 mil. För en vecka sedan böt jag skivor och belägg fram pga fruktansvärda vibrationer vid bromsning, fick två gånger stanna och skruva tillbaka hjulbultarna som hadde gängat upp sig ganska mycket på ena sidan. Nu är det inga vibrationer fram men därimot så har det börjat lite bak istället...... ska det vara så verkligen? På ena sidan fram var ett belägg sprucket också, men det var mer en halva kvar på alla fyra. Det skulle troligtvis inte gå på garantin, så jag böt själv, men nu börjar jag tröttna.
Den har gått bra enda tills i vintras då fick dom byta servo, eps, bärarmar mm var inne 5 ggr
Tanken var att jag skulle köpa en optima när dom kommer, men nu vet jag inte längre :thumbdown:
Annons

Re: broms skivor

2
Mycket tråkigt att läsa detta inlägg.
Verkar som du har haft en enorm otur med din bil den senaste tiden. Har själv en ceed. Visserligen en 2010.
Har ännu inte haft några bekymmer med den. Tvi tvi.

Hoppas verkligen du får rätt på det här med din bil. En bil med vibrationer är inte alls trevligt att köra/åka.
Hoppas det löser sig för dig.

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

4
På Pro_Cee'den fick jag nya skivor vid 2500 mil för att de var skeva som satan. Verkstaden idiotförklarade mig först, innan de provkört. Efter provkörningen: "Vi bokar in en tid så får du nya skivor".

Skivorna på den nya börjar redan slå sig efter 1200 mil. Härdfel säger kompisen som är verkstadschef.

Enligt verkstaden får man nya skivor på garanti upp till 3000 mil.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

6
Vid ungefär 1000 mil så hade jag också bromsvibrationer. Men det blev inte så att jag orkade åka in till verkstaden med det. Men efter 200 mil till så var vibrationerna borta och nu bromsar den mjukare än någonsin tidigare.

Vekar vara ett generalfel med skeva bromsskivor
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

7
JohanL skrev:Vid ungefär 1000 mil så hade jag också bromsvibrationer. Men det blev inte så att jag orkade åka in till verkstaden med det. Men efter 200 mil till så var vibrationerna borta och nu bromsar den mjukare än någonsin tidigare.

Vekar vara ett generalfel med skeva bromsskivor
Har också haft tendens till små vibrationer i bromsarna. Kommer inte ihåg vid vilket miltal, men det gick också bort efter ett tag.

Bilen har nu rullat 6000 mil och det finns inga tendenser till vibrationer längre.
Så bromsskivorna har jag, ta i trä, inte haft några problem med.
Har heller aldrig bytt belägg, så bromssystemet som helhet är jag nöjd med.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT