Annons

Dieseloptimering

1
Hej,

Har en Kia Sportage 2.0 CRDI EX med 136 hk-motorn. Precis innan lyftet till 184 hk. Använder bilen till att dra tunga släp och den "blygsamma" skillnaden i hk, men framförallt vrid, skulle vara välkommen.

Vad jag förstått är det samma motor, samma upplägg som Volvo hade på sina fina sugmotorfemmor på 140 resp 170 hk, bara att nu en annan "konkurrent" var inblandad (Hyundai som tillverkat motorn).

Eftersom det finns ju en del "chip" på marknden, dock inget vad jag hittat som kommer upp i samma nivå som 184 hk, antar jag att det är insprutningen som modifierats.

Några frågor:

1. erbjuder KIA mappningen om en sådan nu är möjlig

2. Hur ställer sig KIA till dieseloptimering?

3. Om KIA är negativ till dieseloptimering, vet någon om det går att spåra i programvaran om ett "plug in -chip" använts, typ KCR-chip

4. Vet någon vad skillnaden är mellan lilla och stora versionen av 2.0 crdi-motorn?

Mycket tacksam för svar!
Annons

Re: Dieseloptimering

2
KeyJan skrev:
Några frågor:

1. erbjuder KIA mappningen om en sådan nu är möjlig
Kia lär inte erbjuda optimering. Men ett mail kan ju inte skada. Har själv mailat Kia men ännu inte fått något svar

2. Hur ställer sig KIA till dieseloptimering?
Som ovan.

3. Om KIA är negativ till dieseloptimering, vet någon om det går att spåra i programvaran om ett "plug in -chip" använts, typ KCR-chip
Det sägs olika om detta. Vissa säger att det inte går medans andra säger att det går. Så det görs väll mer på egen risk.
Kommer själv att chippa min.

4. Vet någon vad skillnaden är mellan lilla och stora versionen av 2.0 crdi-motorn?
Detta överlämnar jag till andra medlemmar ;)

Mycket tacksam för svar!
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Re: Dieseloptimering

3
har varit i kontakt med kia angående detta då jag också har en 136 hk. kia snubben sa att det är en helt annan motor och att jag kunde chippa min men då skulle garantin på motorn gå åt pipan... han sa att jag kunde vänta några månader och byta in min mot en 184hk för att inte förlora allt för mycket pengar...

Re: Dieseloptimering

4
_Morgan_: Vi får väl hålla oss uppdaterade i tråden om vilka svar vi får. Kan också skicka frågan till Kia så kanske de liksom volvo och deras Polestar-chip blir en del av affärsmodellen.

Nicko: Var det Kia-Sverige eller någon bilmek?

Re: Dieseloptimering

5
Kia Sverige. Jag skrev mejl till dom på Kia.se

Svaret jag fick:
Hej!
Fick ditt mail via Lena i vår växel. Jag har varit borta så jag har inte kunnat svara dig förrän nu.
Motorn på 184 hk är en helt annan motor och den går inte att uppgradera med någon original ”trim-sats”. Den skiljer sig också i pris jämfört med 184 hk.
Det brukar dock finnas många leverantörer ute på marknaden som säkert åtar sig att fixa de extra hästarna på din bil. Men gör man det så har man inte längre någon motorgaranti.
Jag vill bara påminna om det om det är något du tänkt göra.
Lycka till med din bil!
Med vänlig hälsning



Mitt svar:
Med andra ord måste jag köpa en helt ny kia om jag vill ha dom updateringar? jag vill ju inte förlora garantin på den om man ska lämna in den som du sa för att uppgradera motorn... Jag såg att det kostar 10K extra om man vill ha 184 hk motor i komfortpaketet.. Vad skulle du rekomendera då? lämna in min bil som inbyte och beställa ny?

hans svar:
Om jag var dig så skulle jag behålla den bil du köpt åtminstone ett år innan jag bytte. Den största procentuella värdeminskningen på en ny bil är under första halvåret. Med andra ord kommer det kosta dig betydligt mer än de 10.000 kr som skiljer motoralternativen åt. Det kommer du inte ifrån såvida du inte har någon som kan köpa din bil och ge det du betalat för den? Det är ju det absolut bästa i så fall.



Oavsett vad du än beslutar så kommer du ha en fantastisk bil som du kan ha i många år.



Lycka till med ditt beslut

Re: Dieseloptimering

6
Nicko skrev:Kia Sverige. Jag skrev mejl till dom på Kia.se

Svaret jag fick:
Hej!
Fick ditt mail via Lena i vår växel. Jag har varit borta så jag har inte kunnat svara dig förrän nu.
Motorn på 184 hk är en helt annan motor och den går inte att uppgradera med någon original ”trim-sats”. Den skiljer sig också i pris jämfört med 184 hk.


Lycka till med ditt beslut
Tack för svaret Nicko!

Jag hade min bil på verkstan för montering av dragkrok hos en Kiaverkstad. Jag passade på att fråga vad skillnaden var och påståendet att det är en helt annan motor är direkt felaktigt enligt honom. spridare, turbo och naturligtvis annan programvara var hans tips, vilket låter rimligare.

Kostnaden att ha helt andra motorer i samma modellprogram (och motoralternativ) skulle vara väldigt höga och för ett lågprismärke som KIA än mer belastande.

Någon som hört något mer?

Re: Dieseloptimering

7
Nicko skrev:Kia Sverige. Jag skrev mejl till dom på Kia.se

Svaret jag fick:
Hej!
Fick ditt mail via Lena i vår växel. Jag har varit borta så jag har inte kunnat svara dig förrän nu.
Motorn på 184 hk är en helt annan motor och den går inte att uppgradera med någon original ”trim-sats”. Den skiljer sig också i pris jämfört med 184 hk.


Lycka till med ditt beslut
Tack för svaret Nicko!

Jag hade min bil på verkstan igår för montering av dragkrok hos en Kiaverkstad. Jag passade på att fråga vad skillnaden var och påståendet att det är en helt annan motor är direkt felaktigt enligt honom. spridare, turbo och naturligtvis annan programvara var hans tips, vilket låter rimligare.

Kostnaden att ha helt andra motorer i samma modellprogram (och motoralternativ) skulle vara väldigt höga och för ett lågprismärke som KIA än mer belastande.

Någon som hört något mer?

Re: Dieseloptimering

8
det går säkert att uppdatera den med ny turbo och luite programuppdateringar, men dom kanske är inte så pigga att göra det utan vill att man ska köpa ny bil!!?? verkar som så... Vad kostade dey dig att fixa dragkrok på din? är det fast eller avtagbar? MVH

Re: Dieseloptimering

9
Nicko: Precis så tolkade jag det.

Beklagar men lite OT:

Monterade fast krok, Thule. Det kostade 7400kr inklusive besiktning på aukt Kia-verkstad. Skiljde sig ganska mycket mellan olika firmor så hör er för och tveka inte att pruta. Det är inget stort jobb.
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"