Annons

Re: Automatisk dörrlås, hur smart är det?

61
Där fick jag också det bekräftat. Jag har sedan bilen bara var några dagar gammal haft för vana att ta med mig nyckeln ut ur bilen när jag ska tanka, Lägga nått i bagaget etc. I regel så är det jag, fru, grabben som åker. Ibland när vi parkerar och jag och frugan går ut ur bilen så är bakdörren där min son sitter låst. Ibland är den dock olåst. Jag litar inte på det systemet ett dugg. Ska när det är dags för service be att dem kopplar ur funktionen helt. Taskigt om man är 50 mil hemifrån och dörrarna låser sig :S

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se
Annons

62
Är ett helt underbart system det där! jag har börjat få problem med att ibland när jag stängt bilen och ska ta ur nyckeln så låser den inte upp som den ska samt att då stängs inte parkeringsljuset av och jag kan inte låsa bilen! så då måste jag ha i nyckeln igen vrida till tändningen sen av igen och ut med nyckeln och då fungerar det! börjar bli smått irriterad på det med då det hände säkert 7ggr senast i helgen :evil: :thumbdown:
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

64
Marcus_Turbo skrev:Är ett helt underbart system det där! jag har börjat få problem med att ibland när jag stängt bilen och ska ta ur nyckeln så låser den inte upp som den ska samt att då stängs inte parkeringsljuset av och jag kan inte låsa bilen! så då måste jag ha i nyckeln igen vrida till tändningen sen av igen och ut med nyckeln och då fungerar det! börjar bli smått irriterad på det med då det hände säkert 7ggr senast i helgen :evil: :thumbdown:
Hade samma problem med lånebilen jag hade när min var inne på omlackning. Aldrig haft det problemet med min egna (modell pre-facelift).
kia optima sw gt line 2017

69
kalle2345 skrev:Nej det är inte säkert att hela centrallåset måste kopplas bort.
Den automatiska låsfunktionen verkar vara boven.
Har i mitt franska arbetsfordon möjlighet att låsa dörrarna manuellt med knapp.
Det har aldrig krånglat någon gång, ändå är bilen fransk ;.)

Och jag har en kompis som blev utelåst från sin Mondeo utan automatisk låsning. I det fallet var det låscylindern som fått frispel. Hur man än vrider och vänder på det är det ändå centrallåset som låser bilen. Om den sedan har fått en signal från automatiken eller om låscylindern skickar en signal är mindre viktigt. Jag vågar sätta en peng på att förr eller senare kommer även någon på detta forum att bli utelåst trots att han kopplat bort automatiken. Detta är ett rätt stort problem även i bilar utan automatiken.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 PEWTER BEIGE