Annons

Filterbyte Sportage 2,0 Crdi, man, 2008

1
Hej
Jag skulle behöva göra ett extra byte av motorolja och filter, för att spara lite tid på jobbet tänkte jag höra mig för här exakt vart filterkåpan sitter (tyckte det såg ut att sitta under motorkåpan i bakkant på motorn) samt om det krävs något specialverktyg för att lossa den?
Tacksam för svar! :)
Sportage V6, Sorento Crdi, Sportage Crdi
Annons

Re: Filterbyte Sportage 2,0 Crdi, man, 2008

2
Nu är bytet gjort så jag kan ju skriva ett svar själv:

Filterkåpan för insatsfiltret sitter mycket riktigt i bakkant på motorn mot passagerarsidan. Det borde normalt sett gå att skruva loss den med handkraft men på krund av den knepiga placeringen (trångt samt huvstödet ivägen) så rekommenderar jag en filteravdragare.
Om man bortser från att det är trångt så skulle jag säga att det är lätt att utföra det här jobbet.

Ha en skön sommar!

3
Bortse även från att nämna oljebytet när du lämnar på service nästa gång. Så du inte riskerar din garanti.

Skön sommar på dig med :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

4
Tack för tipset Ronnie, men förre ägaren har missat en service så garantin är körd i vilket fall som helst.. :P
Är inte hela världen, ska användas på expeditioner på risiga vägar så jag tror inte garantin skulle gälla i vilket fall som helst om något sket sig. Och så får man ju chansen att skita ner sig också! Har beställt en Heynes handbok nu i helgen.
Ha en skön sommar!