Annons
Annons

Re: Chippa en 128hkr ceed SW diesel?

12
Hur är prestandan då? Enligt deras hemsida så står det 160 hästar med boxen +32 hk borde ju ge lite skjuts. Har du hunnit fått några egna siffror tex 0-100 eller 80-120 så som dom testar.
Jag är bra sugen på att trimma så fort jag kört in motorn(25mil nu) ordentligt men finns ju hur många boxar som helst att välja på. Självklart är varje säljares boxar helt unika med egen teknik ;) :clap: :thumbup: .

Vissa ökar laddtryck och vissa bränslet eller båda och. Vad som är bra vet jag ej, däremot dom märken som är lite dyrare så finns det chans att få maskinförsäkring tydligen.

Dieselkraft:
Org. effekt (Hk)128
Ny effekt (Hk)153
Org. effekt (Nm) 260
Ny effekt (Nm)310
3695:-

KCR:
Org. effekt (Hk)128
Ny effekt (Hk)150
Org. effekt (Nm) 255
Ny effekt (Nm)300
5400:-

Promotech:
Org. effekt (Hk)128
Ny effekt (Hk)150
Org. effekt (Nm) 255
Ny effekt (Nm)300
4700:-
Finns ett till trim från Promotech som ökar mera och ger 305nm och 158hk för 5700:-

Detta är vad jag hittade nu på en snabb googling, Ni får gärna fylla på med mera.
Senast redigerad av jockejr den 16 jun 2011, 11:14, redigerad totalt 1 gång.
KIA Sorento XM (R) 2013 http://www.garaget.org/?car=394570

14
Aha :). Då tar jag bort dom från listan. Jo 0,38... En sån bil vill jag också ha^^, Nä men seriöst det är väl allmänt känt att med trimbox så ändrar den för många värden så att färddatorn inte har en aning om hur mycket motorn dricker. Sen har dom säkert gjort nåt så att datorn ska visa mindre, jag lutar mer och mer åt mappning men ja... Verkar lite riskabelt att förlora garantin. Fast det iof kan nog en box göra också.
KIA Sorento XM (R) 2013 http://www.garaget.org/?car=394570

17
Ronnie skrev:Vad köper man för chip?
Var köper man det?
Vilket är bäst i förhållande till lågt pris?
Vilken effekt kan man få ut?

Kikat runt lite och de jag hittat är svindyra och till motorn på 115hkr.
most bang for the buck borde onekligen vara det jag själv köpte från tuningkitt.de 860SEK ink frakt

nu är dok det inte ett chip utan en dieselbox, men för den summan tror jag inte man hittar något bättre.
Boxen har endast ett läge och fungerade direkt, klart ökat vridmoment.

Vill man ha det optimala ska man gå på någon "mappning", då får man nog ut det mesta av motorn men då kostar det ochså en slant till.

Jag tyckte dok inte det var värt de pengarna till en snåldiesel då den ändå aldrig kommer att kännas som en racer.

18
Droopy skrev:
Ronnie skrev:Vad köper man för chip?
Var köper man det?
Vilket är bäst i förhållande till lågt pris?
Vilken effekt kan man få ut?

Kikat runt lite och de jag hittat är svindyra och till motorn på 115hkr.
most bang for the buck borde onekligen vara det jag själv köpte från tuningkitt.de 860SEK ink frakt

nu är dok det inte ett chip utan en dieselbox, men för den summan tror jag inte man hittar något bättre.
Boxen har endast ett läge och fungerade direkt, klart ökat vridmoment.

Vill man ha det optimala ska man gå på någon "mappning", då får man nog ut det mesta av motorn men då kostar det ochså en slant till.

Jag tyckte dok inte det var värt de pengarna till en snåldiesel då den ändå aldrig kommer att kännas som en racer.
Är firman ok? Hur lång leveranstid? Vad tycker du om det du köpt? Märkbar skillnad?
Lättinstallerat? Lätt att ta bort? Så man kan ta bort det när man ska på service.

Det borde vara denna man ska ha till en ceed med 128hkr diesel original, eller? https://www.tuningkit.de/tuningkit-ange ... odell=4259
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

19
Jepp, var en sådan jag beställde. Kan inte uttala mig om hurvida företaget är ok el ej då jag endast gjort en beställning där, det funkade iaf. Tog 5 arbetsdagar att få paketet.

Installationen kan man inte misslyckas med, en Y kabel som ska anslutas, det är allt, tog 5min att koppla in och strippa fast kablaget. Det gav ett märkbart ökat vrid dok så brukar man vänja sig ganska snabbt, egen erfarenhet ev tidigare chippningar men för 900SEK fins det inte så mycket att orda om.

Nu har jag ju bara provat denna box i Kian och en annan box kanske ger ännu mer effekt, men man ska ta alla dessa effektsiffror med en nypa salt och själv testa och uppleva förändringarna.

Jag är iaf nöjd att få lite extra power för den nätta summan pengar det handlar om.

I övrigt beter sig motorn som vanligt, inga konstigheter än så länge, får väl återkomma när jag kört några hundra mil.

20
Det där lät ju jävligt billigt, dock är jag lite feg med tanke på vad sådana boxar
gör för motorn med ökat slitage mm, men 900 spänn är jäkligt överenskomligt, tål att funderas på iaf.
Nästan så man vill köpa en och sätta in om ett par år eller så.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11