Motorn låter skumt vid samma tilfälle på alla växlar.
Vid motorvarv på 1600-1800 varv så låter det extra från motorn.
Acceleration över och innan så låter motorn helt vanligt.
Är det någon som känner igen vad detta eller vet vad det är?
Annons
Re: motor oljud
2Svårt att svara på utan att höra det.
Men en diesel slammrar ju och har sig lite olika vid olika varvtal. Hur länge har du kört för jag tycker att motorljudet har ändrat sig betydligt sen den var ny. Är det olika ljud beroende på om motorn är varm eller kall?
Sen just vid de varvtalen så börjar ju turbon att ändre geometrin för att ladda lite försiktigt, vilket kan ge lite resonans.
Men som sagt omöjligt att svara på utan att höra det.
Men en diesel slammrar ju och har sig lite olika vid olika varvtal. Hur länge har du kört för jag tycker att motorljudet har ändrat sig betydligt sen den var ny. Är det olika ljud beroende på om motorn är varm eller kall?
Sen just vid de varvtalen så börjar ju turbon att ändre geometrin för att ladda lite försiktigt, vilket kan ge lite resonans.
Men som sagt omöjligt att svara på utan att höra det.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
3När du nu säger det så har även min Ceed ett lite "råare" ljud runt 1700 varv, särskilt vid acceleration. Det tillhör de där små egenheterna som de flesta bilar har och som man vänjer sig med för att sedan inte längre tänka på det.
Det låter som någon form av resonans och något "skramligare" ljud från motorn, mest vid "halvgasacceleration".
Min bil har gått över 5000 mil nu på snart 1 1/2 år och det är nog inget att oroa sig för. Men om man börjar lyssna efter det så... attans att jag skulle läsa tråden
Det låter som någon form av resonans och något "skramligare" ljud från motorn, mest vid "halvgasacceleration".
Min bil har gått över 5000 mil nu på snart 1 1/2 år och det är nog inget att oroa sig för. Men om man börjar lyssna efter det så... attans att jag skulle läsa tråden
4Smulan
Just det där lite "skarmilgare ljudet" känner jag också igen. Hörs ibland mer och ibland mindre. Men alla dieslar har ju liknande ljud för sig.
Just det där lite "skarmilgare ljudet" känner jag också igen. Hörs ibland mer och ibland mindre. Men alla dieslar har ju liknande ljud för sig.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
5Jag har kört lite över 5000 mil och ljudet kom för några månader sedan.
Jag tycker ljudet finns där vid 1600-1800 varv alltid, framförallt om man drar på lite.
Jag var hos Kia idag och de lyssnade på mitt motoroljud.
De trodde det kunde vara något med turbon och har reklamerat till Kia.
Så jag avvaktar det svaret.
Jag tycker ljudet finns där vid 1600-1800 varv alltid, framförallt om man drar på lite.
Jag var hos Kia idag och de lyssnade på mitt motoroljud.
De trodde det kunde vara något med turbon och har reklamerat till Kia.
Så jag avvaktar det svaret.
Kia ceed sw 1,6 crdi 2010 comfortpaket drag metallic beige
6På tal om motorljud, tycker min motor skramlar mkt mindre nu efter 800 mil
Än den gjort tidigare
Än den gjort tidigare
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5