Tydligen har någon tokklickat på Google bannern på sajten. Fick precis reda på att Google permanent stängt av Google Adsense kontot för alla mina sajter och all ersättning återbetalas till annonsörerna.
Detta innebär att den enda inkomstkälla jag hade för sajten är borta och att jag tvingas driva den helt ur egen ficka. De två annonser som återfinns på sidan är en länk till MacPro magazine som jag inte tjänar en krona på (en ren gentjänst) och den andra till min nya bok som utkommer i dagarna. Hittils har den annonsen resulterat i sju klick. Om alla sju som klickat beställt boken räcker intäkterna inte ens att driva servern en vecka (nej, jag får såklart inte hela summan av bokförsäljningen om någon nu trodde det).
Jag får försöka lösa detta på något sätt men vet i nuläget inte riktigt hur. Jag tycker det är kul att forumet lever och frodas men nu är vi inne på det andra året utan en krona i intäkt och bara utgifter.
Peter
Annons
Re: Forumets vara eller inte vara
2Fyfan vad tråkigt. Vi som har det så trevligt här;) Jag skulle säkert kunna lägga in någon krona. Vet inte riktigt hur mycket kostnaderna ligger på men vi får ordna det.
3I ärlighetens namn så gav inte Google annonserna många kronor heller, men det var bättre än inget.
4Vad ligger kostnaderna för driva forumet om vi inte räknar med all tid du lägger ner gratis på sidan.
6Kostnadsfrågan brukar dyka upp ibland och jag har nog redovisat den på annat ställe. Jag har lite svårt att överblicka den just nu dock eftersom jag köpt till en en del programvara, bland annat för att generera sitemaps så vi får bättre statistik och dyker upp snabbare i sökmotorerna. Många bäckar små gör att det drar iväg. Men i runda slängar några tusen per år. Dock skulle vi behöva byta webhotell eftersom vi redan utnyttjar kapaciteten på det nuvarande för fullt. Faktum är att bara meddelandefunktionen i forumet svalt så mycket serverutrymme att jag kommer behöva köpa till nytt utrymme ganska omgående. Databasen växer hela tiden och måste backupas med jämna mellanrum. Bara en sån fånig detalj att databasen blev så stor att det inte gick att göra en manuell backup på den via php gjorde att jag fick köpa ett kommersiellt backup program för att kunna komma åt all data. Tråkig information men det kanske är intressant att veta för er vad som pågår "under huven" om man säger så. Sen ska vi som sagt inte räkna timmar jag lagt ner, det blir jobbigt
Bankgiro är förvisso en bra idé, men risken är att det kostar mer att ha kontot än folk är villiga att pyttsa in. Jag har varit med lite för länge och om jag inte ens lyckades komma upp i x antal klick på en gratisannons vet jag inte om jag vill ta risken att investera i ett bankgiro med allt det innebär. Jag hade i ett och ett halvt år en paypal knapp där man kunde donera valfri summa med några klick. Enkelt och smidigt. Fick in exakt 0 kr på 18 månader så jag tog bort den.
Förmodligen är det bästa sättet att få en annonsör som ser nyttan av att annonsera på forumet. Om ni tror att någon är intresserad så tipsa gärna.
Bankgiro är förvisso en bra idé, men risken är att det kostar mer att ha kontot än folk är villiga att pyttsa in. Jag har varit med lite för länge och om jag inte ens lyckades komma upp i x antal klick på en gratisannons vet jag inte om jag vill ta risken att investera i ett bankgiro med allt det innebär. Jag hade i ett och ett halvt år en paypal knapp där man kunde donera valfri summa med några klick. Enkelt och smidigt. Fick in exakt 0 kr på 18 månader så jag tog bort den.
Förmodligen är det bästa sättet att få en annonsör som ser nyttan av att annonsera på forumet. Om ni tror att någon är intresserad så tipsa gärna.
Linden_Linus skrev:Vad ligger kostnaderna för driva forumet om vi inte räknar med all tid du lägger ner gratis på sidan.
7Jag skulle lätt kunna avvara 1000kr när i träffas på bilträffen;) Tror nog fler kan skänka när de förstår värdet av forumet.
8Tackar för detta såklart, men självklart ska inte några få behöva stå för kakan om man säger så =).
9Annars kan man ju ta frivilligt betalt av medlemmarna. Man blir någon form av "VIP" som i sin enklaste form kan vara att man får en annan färg på namnet eller en "banner" vid sin presentation.
Det går ju att testa. Du har troligtvis redan postgiro/bankgiro och man märker inbetalningen med "kiaforum" eller liknande. Antingen engångsbetalning, lite högre, eller 100kr-200kr/ år eller liknande.
Annars finns det ju lite förutom google http://www.uppslaget.se/visa_underkat2.asp?CatID=100
Ang googleklickandet, måste man ha varit inloggad för att klicka på bannern? Annars är det ju märkligt att du kan bli straffad(?) för detta.
Det går ju att testa. Du har troligtvis redan postgiro/bankgiro och man märker inbetalningen med "kiaforum" eller liknande. Antingen engångsbetalning, lite högre, eller 100kr-200kr/ år eller liknande.
Annars finns det ju lite förutom google http://www.uppslaget.se/visa_underkat2.asp?CatID=100
Ang googleklickandet, måste man ha varit inloggad för att klicka på bannern? Annars är det ju märkligt att du kan bli straffad(?) för detta.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic