Annons
Annons

Re: Fortsatt grusblästring...

12
scott skrev:Hej!
Har en ceed sw-08. den har rullat ca 6000mil.
Fick till min fasa se att dörrsidorna var blästrade.
Är det något som går på garantin?
Kör på originalfälgar och rek däckdimension.
Ja, du borde få den omlackad utan större problem - om det blir så kvarstår att se :)
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

13
scott skrev:Hej!
Har en ceed sw-08. den har rullat ca 6000mil.
Fick till min fasa se att dörrsidorna var blästrade.
Är det något som går på garantin?
Kör på originalfälgar och rek däckdimension.
Ja det skall gå på garantin, har du bytt stänkskydd om inte kommer de byta dem samt fixa blästringen?
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2010

14
Jag har nu vårrustat frugans bil. Tvättat..avfettat och vaxat. Bilen är
2 år gammal och har rullat 3000 mil med dom gamla stänklapparna och
100 mil med dom nya. Den rullar på orginal 16" däck. Färgen är solid röd med klarlack på.
Jag kollade extra noga efter stenskott och grusblästring.
Hittade 10-12 små stenskott på motorhuven som jag fick dutta färg i.
Ingen som hellst grusblästring eller stenskott på sidorna. Efter avfettning polering och vaxning
blev sidorna på bilen som nya. Behövde inte dutta i färg någonstans.
Frugan kör 6 mil om dagen ToF jobb. Vägen dit består av 50..80..110 vägar och hon snigelkör
absolut inte ;)
Vad är det som händer...??????? Varför blir vissa bilar blästrade efter bara några hundra mil....??????
Kan det ha att göra med om man rullar på 16" däck eller dom bredare 17" däcken...??????
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

15
Laban skrev:Jag har nu vårrustat frugans bil. Tvättat..avfettat och vaxat. Bilen är
2 år gammal och har rullat 3000 mil med dom gamla stänklapparna och
100 mil med dom nya. Den rullar på orginal 16" däck. Färgen är solid röd med klarlack på.
Jag kollade extra noga efter stenskott och grusblästring.
Hittade 10-12 små stenskott på motorhuven som jag fick dutta färg i.
Ingen som hellst grusblästring eller stenskott på sidorna. Efter avfettning polering och vaxning
blev sidorna på bilen som nya. Behövde inte dutta i färg någonstans.
Frugan kör 6 mil om dagen ToF jobb. Vägen dit består av 50..80..110 vägar och hon snigelkör
absolut inte ;)
Vad är det som händer...??????? Varför blir vissa bilar blästrade efter bara några hundra mil....??????
Kan det ha att göra med om man rullar på 16" däck eller dom bredare 17" däcken...??????
Ja, det är extremt intressant. Jag åker ju på 17"-originalfälg med originaldäck, nya stänkskydden och bilen framförs av en förare som är extremt försiktig.

16
Tjenare,har precis samma fel på min kia ceed årsmodell -10.
Så att jag åkte och klagade lite,och sa som det va,att dom flesta tror jag har åkt på samma fel:-(
Så att dom tog lite foton på bilen,skickade in det till Kia.
Och jag fick ett svar efter 2 veckor och sa att dom godkände det,alltså omlack av hela sidan på bilen:-)
Och jag är väldigt nöjd med det bemötande man fick....

17
Verkligen både mystiskt och intressant det här med grusblästringsproblemet.
Som jag ser det så kan det bara vara två faktorer som påverkar blästringen.
Hjulen på egna bilen eller vägarna.
1. Kan tänka mej att dubbdäck sprätter upp massor av små patiklar från vägbanan som
eventuellt kan blästra bilens sidor.
2. Vissa däckmönster är duktiga på att samla småsten i mönstren som släpper
när man kommer upp i högre fart. Speciellt när däcken är nya och mönstren djupa.
3. För breda däck som går utanför skärmar och stänkskydd stänker naturligtvis oxå skit på sidorna.

Är då lacken tunn och mjuk som staniolpapper så står den inte emot.

Ja det var bara några funderingar från mej..... ;)
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

18
hocke skrev:Tjenare,har precis samma fel på min kia ceed årsmodell -10.
Så att jag åkte och klagade lite,och sa som det va,att dom flesta tror jag har åkt på samma fel:-(
Så att dom tog lite foton på bilen,skickade in det till Kia.
Och jag fick ett svar efter 2 veckor och sa att dom godkände det,alltså omlack av hela sidan på bilen:-)
Och jag är väldigt nöjd med det bemötande man fick....
Har du fått datum på när de ska göra det? Ska få min omlackad också men de veta inte när det blir eftersom de genomskinliga plastbilarna på bakskärmarna är enligt dem restade i fabrik och innan de har dem kommer de inte att lacka om bilden :( Kunde ta månader sa de.
kia optima sw gt line 2017

19
pope skrev:Tvättade i dag och vid nedre delen av fördjupningen på dörrarna är lacken sträv som om det vore vägsalt avfettade och polerade lite lätt men det var som tidigare.
På baljan är det inget.
Tycker lacken set matt där men kan vare ljuset som gör det.
En SW -11 170 mil på asfaltvägar.
Min Ceed -11 var sträv i lacken nere i och under fördjupningen på bakdörrarna redan när jag hämtade ut den. De satte en kille på att polera och han lyckades få till det så jag blev nöjd. Har funderat som fasen på varför det var så... Har dom vräkt på ett extra lager klarlack, nä det kan väl inte bli så av det.

20
lhasa skrev: Min Ceed -11 var sträv i lacken nere i och under fördjupningen på bakdörrarna redan när jag hämtade ut den. De satte en kille på att polera och han lyckades få till det så jag blev nöjd. Har funderat som fasen på varför det var så... Har dom vräkt på ett extra lager klarlack, nä det kan väl inte bli så av det.
Detta var min teori också, min var rejält sträv direkt från hallen, nästan noppor i lacken. Ska maila min verkstad och se vad de säger, de verkar schyssta till skillnad från min förra :)