Min ceed sw crdi 2010 tappar kraft precis som om man får soppatorsk ibland vid acceleration på 1:an o 2:an. Va riktigt obehagligt när jag skulle svänga ut på en väg i rusningstrafik o tänkte: det e lugnt jag hinner ut. Plötsligt bara tappar den all kraft o jag höll på att bli påkörd när den nästan stannade mitt i vägen. Verkstaden tror att det är bränslefiltret. Men dom sa att det verkade väldigt tidigt bilen har bara gått 3000 mil. Ska lämna in bilen på första servicen om 2 veckor.
Andra problem jag haft är rost på bagageluckan som också skall åtgärdas nu vid service, gnisslande dämpare till luckan och vibrerande backspegel.
Är nöjd med bilen men tycker att den är lite törstig. Lägsta förbrukning jag haft va senaste tanken då hamna jag på 0.5 annars brukar jag ligga mellan 0.54 och 0.58 o jag kör bara landsväg o motorväg.
Annons
Re: Tappar kraft, hackar!
2Jag har själv upplevt att man vid första hårda accelerationen så hickar bilen till vid ungefär 3000rpm. Men sen om man gör om det så känns det inget hack.
Däremot om man gör hårda gaspådrag under en partikelfilterregenerering (ett jäkla ord att stava till..) så kan bilen kännas rätt död, hacka och ha för sig massa konstigheter.
Men det du beskriver känns som betydligt allvarligare än lite hicka..
Däremot om man gör hårda gaspådrag under en partikelfilterregenerering (ett jäkla ord att stava till..) så kan bilen kännas rätt död, hacka och ha för sig massa konstigheter.
Men det du beskriver känns som betydligt allvarligare än lite hicka..
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
3Välkommen till forumet.lord_patrik skrev:Min ceed sw crdi 2010 tappar kraft precis som om man får soppatorsk ibland vid acceleration på 1:an o 2:an. Va riktigt obehagligt när jag skulle svänga ut på en väg i rusningstrafik o tänkte: det e lugnt jag hinner ut. Plötsligt bara tappar den all kraft o jag höll på att bli påkörd när den nästan stannade mitt i vägen. Verkstaden tror att det är bränslefiltret. Men dom sa att det verkade väldigt tidigt bilen har bara gått 3000 mil. Ska lämna in bilen på första servicen om 2 veckor.
Andra problem jag haft är rost på bagageluckan som också skall åtgärdas nu vid service, gnisslande dämpare till luckan och vibrerande backspegel.
Är nöjd med bilen men tycker att den är lite törstig. Lägsta förbrukning jag haft va senaste tanken då hamna jag på 0.5 annars brukar jag ligga mellan 0.54 och 0.58 o jag kör bara landsväg o motorväg.
Menar du att 0,54-058 är törstigt? Jag tycker du ligger bra i förbrukning, men det är vad jag tycker. Har aldrig kunnat köra riktigt mjukt.
De siffror som presenteras att en ceed dricker, 0,47 l/mil, är en bil utan inredning, på rullande landsväg inomhus utan AC inkopplad. Så en lätt bil utan något luftmotstånd dricker lite...
Min ligger mellan 0,55-0,62 och det är jag nöjd med.
Kika gärna på tråden http://www.kiacarclub.se/viewforum.php?f=45 <----länk ang. något helt annat.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
4angående gnissel i dämpare bagagelucka! fick jag det direkt tog lite hjulager fett på och det försvann direkt!
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5
5Har nu lämnat in bilen efter att hela stan tuta på mig eftersom bilen inte gick snabbare än 10 km/h!
Efter ett par felsökningar så visade det sig att det troligtvis är gaspedalsgivaren! Det bästa av allt är jag tydligen är först i norden med det felet såklart! Finns inga delar nånstans eftersom en sån aldrig gått sönder tidigare. SÅ ska bli spännande att se hur lång tid det tar att få delen från slovakien
Efter ett par felsökningar så visade det sig att det troligtvis är gaspedalsgivaren! Det bästa av allt är jag tydligen är först i norden med det felet såklart! Finns inga delar nånstans eftersom en sån aldrig gått sönder tidigare. SÅ ska bli spännande att se hur lång tid det tar att få delen från slovakien
6Fick tillbaka bilen igår! Dom hade bytt delen men den är fortfarande likadan! Ska lämna in den på service på onsdag så jag hoppas jag klarar mig tills dess! Ingen annan som har haft ett liknande fel? Känns som att den stryper när turbon går in 1600 varv eller nåt.
7Tycker det är dåligt av verkstaden att lämna ut bilen till dej
om den fortfarande går lika illa. För nog måste dom väl ha provkört
både före och efter reperationen...och upptäckt att det inte blivit
någon förbättring.
Hoppas att det löser sej på onsdag. Du får återkomma och berätta
vad som orsakade felet på bilen.
om den fortfarande går lika illa. För nog måste dom väl ha provkört
både före och efter reperationen...och upptäckt att det inte blivit
någon förbättring.
Hoppas att det löser sej på onsdag. Du får återkomma och berätta
vad som orsakade felet på bilen.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
8Vet att min far hade ett fel på sin Seat Cordoba var det (runt 00:a årsmodell)
Upptäcktes efter 4-5 år, han har fortfarande kvar bilen, och felet som aldrig blivit
löst, han bytte lite delar men felet kom alltid tillbaks.
Och det är liknande som du beskriver det, när man accelererar går det helt plötsligt
görlångsamt, och den varvar knappt, ofta så får man hålla inne gasen och när man på 2an
är uppe i 40-50km/h släpper det och då spinner den på som vanligt....
Har absolut inget tips till dig vad det kan vara, bara en erfarenhet utav en liknande
händelse, hoppas att det löser sig för dig och att de hittar felet nästa gång,
tycker absolut det är dåligt att du får tillbaka den med felet som kvarstår, dock
är det väldigt vanligt tyvärr
Upptäcktes efter 4-5 år, han har fortfarande kvar bilen, och felet som aldrig blivit
löst, han bytte lite delar men felet kom alltid tillbaks.
Och det är liknande som du beskriver det, när man accelererar går det helt plötsligt
görlångsamt, och den varvar knappt, ofta så får man hålla inne gasen och när man på 2an
är uppe i 40-50km/h släpper det och då spinner den på som vanligt....
Har absolut inget tips till dig vad det kan vara, bara en erfarenhet utav en liknande
händelse, hoppas att det löser sig för dig och att de hittar felet nästa gång,
tycker absolut det är dåligt att du får tillbaka den med felet som kvarstår, dock
är det väldigt vanligt tyvärr
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11
9lord_patrik: Antar att du inte har haft inne bilen än, men jag kollade med farsan igen
och det var tydligen så att om det nu är samma fel, så för han så var det Luftmassemätaren som hade
gått sönder, och efter att han köpte en ny och fick ditsatt den, så gick den sönder igen ganska snabbt, och
efter det har han bara skitit i det.. men som sagt det är kanske inte samma fel.
och det var tydligen så att om det nu är samma fel, så för han så var det Luftmassemätaren som hade
gått sönder, och efter att han köpte en ny och fick ditsatt den, så gick den sönder igen ganska snabbt, och
efter det har han bara skitit i det.. men som sagt det är kanske inte samma fel.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11
10Bilen står på verkstaden nu! Dom ska göra service o lacka om bagageluckan också! Får se när jag får tillbaka den