Annons

Re: ISG

31
Oj den turbon ser ju lite småvarm ut.
Kanske skulle man montera en turbotimer i sin racermaskin =)

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se
Annons

32
Min ISG startar upp hela tiden efter ca 1-2 min, spelar ingen roll
vad som händer runt omkring, AC, batt m.m.
ISG är ju egentligen kanon bara man hade haft mer avancerad teknik runtikring.
Visst kunde halvljuset släckas dagtid då det är ljust med hjälp av sensorer för att förlänga stoppet.
Finns ju P-ljus. Om det inte funkar så kan man ju justera själv.
AC:n kunde ju justeras med automatik när stoppet träder in m.m.
Känns lite löjligt att motorn startar innan den skall.
Även fast det finns kräm i batteriet och innetemp är ok.

33
Det är en lågprisbil. Klart om man betalade 300 000 kr för en Kia så hade nog dina önskemål infriats, men då hade det inte varit en billig bil.

På min ort med ett trafikljus ter sig ISG enbart som något löjligt, jag sparar 3dl/år om jag använder isg var gång jag stannar vid trafikljuset...
Bor jag i en storstad kan besparingen av bränsle gå upp mot 9 liter, helt fantastiskt. :clap:
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

34
Fick tillfälle att testa ISG'n på riktigt på väg hem från Kindwalls idag. Två mil av härlig Stockholms-rush-hour-kö.

ISG'n stängde av motorn typ var tredje gång jag provade. Just den här finbalansen mellan alla delar i bilen: AC/batteri/osv gjorde att ISG'n inte gick igång varje gång jag personligen tycker att den borde ha gjort det. Bra eller dåligt? Jag vet inte, men jag litar ju på att bilen tar hand om proceduren när det är aktuellt, men lite förvånad blev jag att den inte fungerade tio gånger av tio.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

36
Jag var helnöjd med ISG på min bil även fast jag inte har användning för det så mycket(bor på landet). Alla 98 milen fungerade den tills idag då jag tryckte på knappen och stängde av den. Tänkte inte mer på det men när jag startade bilen så lyste lampan på knappen och tryckte och tryckte utan att få på ISG igen. Har försökt olika kombinationer för att få igång den och läst igenom manualen men utan resultat, den lyser fortfarande. Ska höra av mig till verkstan imorgon och se vad dom säger, känns lite sisådär att en knapp ska paja när bilen inte ens gått 100 mil.

testat och se om isg fungerar ändå men icke.

Edit: Idag fungerar den helt plötsligt och lampan är släckt. :clap:
KIA Sorento XM (R) 2013 http://www.garaget.org/?car=394570

37
Isgn är kanon tycker jag. Har man läst manualen är det inget konstigt med den heller. Batteri måste ha rätt laddning, ute temp i rätt intervall och Ac inte på för högtryck. Sen i köer är det ju så för att ISGn ska fungera mellan två stopp måste man upp i en hastighet över 15km/h eller något sådant ( jag memorerade inte manualen). Så i krypköer med mycket start-stopp fungerar det ju inte alltid. Man får ha lite teknik då, skapa en lucka och rasa på upp till 15-20km/h, men det går rätt smidigt om man är van. Själv låg jag och körde tung Goldwing hoj i samma köer med samma teknik då det är lite jobbigt att krypköra i 5km/h med en stor tung hoj.