Annons

Ventiljustering 1.6 motor

1
Hej,

Vad kostar en ventiljustering på bensin 1.6 motor årsmodell 2012.

Bilen har gått 25 000 mil och är nästan 15 år gammal , jag funderar på att hoppa över ventiljusteringen och köra tills bilen rasar, jag har haft bilen i 9 år och jag har lagt cirka 30 000 i reperationer, inkl oljebyte, bromsar,stag, batteri och slitagedelar, bussningar . Jag har alltså gjort allt själv. Bilen har bara servats hos Kia verkstad en gång av första ägaren. Jag har alltså haft extremt låg reparations och servicekostnad. Jag gav 95 000 för bilen november 2017 , med 7000 mil på mätaren, jag är andra ägaren.

Bilen är värd cirka 50 000 med ventiljustering gjord och kanske 30 000 utan justering, tror jag.

Jag är nöjd med bilen och trivs med den, men har löst att ventiljustering kan kosta från 5000 - 10 000 och kanske 40 000 om en Kia tekniker får börja gräva i bilen? Jag är rädd att lämna in bilen så ringer Kia och säger det och det behöver bytas så står jag där med en faktura på 40 000 på en bil som börjar närma slig slutet av livscykeln.

Bilen går bra. Inga problem, går som ett spjut men tickar lite. Jag ska köpa en likadan eftersom jag kan meka med den själv, men de ligger för högt i pris nu releterat till ålder.

Det jag måste ta beslut om är:

- Kör tills det rasar ( kan ta 2 år kan ta 5 år) Bilen är redan 15 år gammal, alltså snart i slutet av sin livscykel.
- Ventiljustering, men max 3000 kr

För 60 000 får jag en likadan men som "bara" som gått 21 000- 24 000 mil. För 180 000 får jag en årsmodell 2018 som gått 7000 mil. En ventiljustering kräver tydligen specialionstrument och man kan behöva byta ventiler, därav kan kostnaden dra iväg.

har någon gjort ventiljustering, pris?