Annons

Re: Chippa 128Hk 1.6CRDi

11
Nu har jag kört med min CR-box från tekniktema i ett par dagar.
Monterade den på typ 2 min, det var skitenkelt. Åkte ut på en liten provtur och till en början så var jag lite besviken, jag hade nog förväntat mig mer.
Men efter lite åkande och testande av dragvillighet så ändrade jag uppfattning. Bilen blev betydligt bättre på att dra utan att behöva växla ner.
Jag har inte hunnit bilda mig någon uppfattning om ifall bränsleförbrukningen sjunker. Men rent logiskt så kommer den först att öka litegrand(för att man gasar mer :P) och sen när man kör som vanligt igen så borde den ju ligga något lägre.

Jag tittade också på racechip.de men efter lite googlande så såg jag att de hade fått några lite mindre smickrande omdömen så jag tog det säkra före det osäkra och köpte från tekniktema.se

Sammanfattningsvis kan jag ju säga att det blev inte precis en helt annan bil men skillnaden är klart märkbar och det blev en mer behaglig bil att köra.
MVH // Tommy

KIA Ceed 1.6 CRDi SW Komfort -13
Annons

14
Tänkte göra en update på min box/trim från racechip.de som jag satte i förra våren 2014.
Den funkar fortfarande perfekt och inte ett enda problem än så länge :)
Har gjort en service sedan dess där jag koppla ur boxen innan den skulle in....och ingen på märkesverkstaden hade någon synpunkt på något "konstigt" :)

15
MrXSweden skrev: 07 maj 2014, 21:58 Tjena!

Nu har jag haft min Kia Ceed 1.6CRDi 2013 i snart ett år och kört knappa 1500 mil. Jag har börjat fundera på att chippa den för jag tycker inte att den är tillräckligt dragvillig.
Funderar på vilken firma jag ska vända mig till?
Skriv gärna omdöme om du eller någon du känner har chippat eller mappat någonstans.
Har kollat lite på bsr.se men de ger bara +12Hk och +20Nm, kommer det att göra märkbar skillnad?
Har även kollat motoroptimering.se och de uppger +22Hk och +45Nm.
Priset på bsr är 6000:- och på motoroptimering 7000:-.
Bsr tvivlar jag inte på att de levererar för dem har jag haft tidigare(i en Audi A4 1.8t) men det verkar lite snålt med bara +12Hk och +20Nm.
Motoroptimering har jag inga erfarenheter av, levererar dom vad dom lovar?
Finns det någon annan firma som är bra?
Maskinskadegarantin lär ju ryka, känns lite surt eftersom jag har 6år kvar, men är det någon större risk att det händer något med motor, växellåda eller andra delar? Eller finns det något man kan göra för att behålla garantin?

Effektbox är inte ett alternativ.
Skulle inte chansa med garantin. själv väntade jag mina 7år innan en riktig optimering. Oj, oj. då här skulle bilen varit orginal. supernöjd nu.

16
Kiamannen22 skrev: 10 dec 2025, 17:17
MrXSweden skrev: 07 maj 2014, 21:58 Tjena!

Nu har jag haft min Kia Ceed 1.6CRDi 2013 i snart ett år och kört knappa 1500 mil. Jag har börjat fundera på att chippa den för jag tycker inte att den är tillräckligt dragvillig.
Funderar på vilken firma jag ska vända mig till?
Skriv gärna omdöme om du eller någon du känner har chippat eller mappat någonstans.
Har kollat lite på bsr.se men de ger bara +12Hk och +20Nm, kommer det att göra märkbar skillnad?
Har även kollat motoroptimering.se och de uppger +22Hk och +45Nm.
Priset på bsr är 6000:- och på motoroptimering 7000:-.
Bsr tvivlar jag inte på att de levererar för dem har jag haft tidigare(i en Audi A4 1.8t) men det verkar lite snålt med bara +12Hk och +20Nm.
Motoroptimering har jag inga erfarenheter av, levererar dom vad dom lovar?
Finns det någon annan firma som är bra?
Maskinskadegarantin lär ju ryka, känns lite surt eftersom jag har 6år kvar, men är det någon större risk att det händer något med motor, växellåda eller andra delar? Eller finns det något man kan göra för att behålla garantin?

Effektbox är inte ett alternativ.
Skulle inte chansa med garantin. själv väntade jag mina 7år innan en riktig optimering. Oj, oj. då här skulle bilen varit orginal. supernöjd nu.
Glömde ju nämna att dom fixade min ceed på AS Performance i Uddevalla. Supertrevliga.