Annons

Smartladda med Tibber, 12V-batteri?

1
Har en Charge Amps Aura laddbox kopplad till Tibber. Använder inget schema i Kian utan låter Tibber bestämma när det är billigast att ladda.
Får ofta notiser på telefonen, Connected but not charging. Förstår varför man får meddelandet, för att bilen inte kan laddas tills Tibber slår på laddaren.

Det jag är orolig för är att bilen väcks alldeles för ofta för att skicka detta meddelande, det borde väl slita på 12V-batteriet?

Är det något jag behöver bry mig om eller är det inget problem?
Annons

Re: Smartladda med Tibber, 12V-batteri?

3
SorentoUM skrev: 11 aug 2025, 18:45 Ingen tredjepartsapp tillåten för styrning av laddningen.
Detta gör, precis som du skriver, att bilen väcks flera gånger i timmen och till slut tar 12 voltsbatteriet skada. 2-års-Garantin för batteriet kommer ej gälla.
Det jag nämner ovan känns mer som Kias fel att skicka notiser frekvent att laddningen inte är igång.

Jag har hört med Tibber som tidigare har haft bekymmer med Kia, vilket nu ska vara åtgärdat (bilen ska inte väckas ofta).
Däremot undrar jag om man kan få Kia att själv väcka bilen för att skicka dessa meddelanden?

Har även slått på inställningen att ladda 12V med högvoltsbatteriet. Fungerar detta även när bilen är avstängd och låst?

4
SorentoUM skrev: 11 aug 2025, 18:45 Ingen tredjepartsapp tillåten för styrning av laddningen.
Detta gör, precis som du skriver, att bilen väcks flera gånger i timmen och till slut tar 12 voltsbatteriet skada. 2-års-Garantin för batteriet kommer ej gälla.
Jag fick faktiskt problem med batteriet nu. Och detta efter endast 2 veckor kopplat mot Tibber. Idag så kunde jag inte låsa upp bilen. Mätte upp batteriet till 6,5v.
Satte det på batteriladdare nu, tror du det är möjligt att få liv i det?
Vad kostar ett ersättningsbatteri, och kan jag byta det själv utan att riskera garantier?

Nu under sommaren har jag nästan bara kört på 100% eldrift. Kan detta göra att 12v inte laddas?
Ibland står jag även med bilen och ac igång stillastående i längre stunder, 12v laddas väl av högvoltsbatteriet?

6
12 volts batteriet laddas under tiden som högvoltsbatteriet laddas (så länge det behöver laddning) , samt Alltid så länge bilen är i READY-läge. Spelar alltså ingen roll vilken motor som är igång. Laddningen kommer från HPCU:n, och inte en traditionell generator.
Men 12 voltsbatteriet är klent redan från fabrik, och håller inte många år. Så det mycket väl ha dålig kapacitet och/eller en kortsluten cell.

7
SorentoUM skrev: 21 aug 2025, 06:59 12 volts batteriet laddas under tiden som högvoltsbatteriet laddas (så länge det behöver laddning) , samt Alltid så länge bilen är i READY-läge. Spelar alltså ingen roll vilken motor som är igång. Laddningen kommer från HPCU:n, och inte en traditionell generator.
Men 12 voltsbatteriet är klent redan från fabrik, och håller inte många år. Så det mycket väl ha dålig kapacitet och/eller en kortsluten cell.
Vad bra! Då är det inget fel på körningen eller min användning.
Hade laddare på den under natten och nu på morgonen så visade laddaren 100%.
Det konstiga är att bilen aldrig har varnat för dåligt batteri innan detta hände.

Finns det något sätt att bekräfta att batteriet är helt?

10
För att återgå till första frågan i tråden så slog jag nu av Tibbers integrering mot Kia. Men det verkar som att det är liknande problem även utan Tibbers integrering. Bilen skickar nämligen återkommande notiser till telefonen att "Kabeln är inkopplad, men laddar inte". Då betyder det att man aldrig kan koppla in bilen i en laddbox som inte ger ström, bilen väcks frekvent och berättar detta.

Finns det någon väg kring detta? I detta fallet så är det ju Tibber som känner av förbrukningen i hemmet per timme, och pausar laddning för att inte få så höga effekttoppar. Allt sånt här är ju ute genom fönstret när man har en Kia då?