Annons
Annons

Re: Service hos märkesverkstad?

2
Kian1337 skrev: 22 maj 2025, 14:12 Har en 4 år gammal kia ceed plugin hybrid som vill ha service. Ska man serva hos Kia eller kan man göra det hos Mekonomen och behålla garantin? Vågar man?

Har mekomen 200m från bostaden och kia ligger 4 mil bort. Är ju smidigare att ta Mekonomen.
Självklart tar du det som är billigast och närmast och det är definitivt mekonomen. Du behåller garantin. Finns dom där Kia blir fällda just med detta med garanti. Så länge servicen är fackmannamässigt utförd så gäller garantin. Kom dock ihåg att begära serviceprotokoll från mekonomen. Då är du helt safe.

3
Se till att spara på ALL dokumentation och protokoll från servicen, då dessa behövs vid ett garantiärende om man servat på icke-auktoriserad verkstad (om det gäller servicerelaterade fel samt drivlina).
Du får heller inte de senaste uppdateringarna eller utfört nödvändiga kampanjer om du väljer icke-auktoriserat.

Något att tänka på bara.

4
SorentoUM skrev: 22 maj 2025, 16:06 Se till att spara på ALL dokumentation och protokoll från servicen, då dessa behövs vid ett garantiärende om man servat på icke-auktoriserad verkstad (om det gäller servicerelaterade fel samt drivlina).
Du får heller inte de senaste uppdateringarna eller utfört nödvändiga kampanjer om du väljer icke-auktoriserat.

Något att tänka på bara.
Nödvändiga kampanjer skall väl skickas ut till ägare. Några uppdateringar utöver navigeringen fick jag inte dom 3-4 gånger jag servade hos Kia. Naiv/media enheten är ju enkel att uppdatera själv.
Har själv sparat service kvitton och protokoll på varje service. Då som du skriver är viktigt. Men har man bara detta så kan ej Kia neka garanti. https://www.delphi.se/uploads/2018/07/e ... bjuder.pdf

5
Då får det bli Mekonomen. Blir väldigt jobbigt att behöva fixa barnvakt till barnen en vardag och sen sitta och vänta på kia tills de är Klara. Hemma är det bara att köra till Mekonomen och sen ta barnvagnen hem. Dessutom så stödjer jag ett mer lokalt företag.

Självklart måste alla papper sparas.

Jag vet inte vad service kan kosta hos Kia eller Mekonomen? Har aldrig lämnat bil på service, gjort det själv annars..

6
Kian1337 skrev: 22 maj 2025, 19:10 Då får det bli Mekonomen. Blir väldigt jobbigt att behöva fixa barnvakt till barnen en vardag och sen sitta och vänta på kia tills de är Klara. Hemma är det bara att köra till Mekonomen och sen ta barnvagnen hem. Dessutom så stödjer jag ett mer lokalt företag.

Jag vet inte vad service kan kosta hos Kia eller Mekonomen? Har aldrig lämnat bil på service, gjort det själv annars..
Du kan själv gå in på Kia’s hemsida på boka service där ser du sedan ungefärliga priser hos Kia verkstad. Mekonomen är det ju bara att maila eller ringa.

7
Gaspo skrev: 23 maj 2025, 13:40
Kian1337 skrev: 22 maj 2025, 19:10 Då får det bli Mekonomen. Blir väldigt jobbigt att behöva fixa barnvakt till barnen en vardag och sen sitta och vänta på kia tills de är Klara. Hemma är det bara att köra till Mekonomen och sen ta barnvagnen hem. Dessutom så stödjer jag ett mer lokalt företag.

Du kan själv gå in på Kia’s hemsida på boka service där ser du sedan ungefärliga priser hos Kia verkstad. Mekonomen är det ju bara att maila eller ringa.
Oj, tack det visste jag inte!

Ser ut som att de ska byta motorolja, luftfilter, och vätska i motorns kopplingsacktuator och sen bara kontroller för 6148kr. 🫣 Mekonomen tar 6471kr så priset är till och med dyrare.

8
Kian1337 skrev: 23 maj 2025, 14:52
Gaspo skrev: 23 maj 2025, 13:40

Oj, tack det visste jag inte!

Ser ut som att de ska byta motorolja, luftfilter, och vätska i motorns kopplingsacktuator och sen bara kontroller för 6148kr. 🫣 Mekonomen tar 6471kr så priset är till och med dyrare.
Byte av bromsvätska också tror jag. Du får pruta på mekonomen. Ibland stämmer inte deras online priser.
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"