Jag tyckar att min ceed sw 1.6 crdi gt-line my17 är otroligt känslig för vatten på bromsarna… Belägg, skivor, ok är det bra skick på, bra nyp när det är torrt. Framskivorna är bara 1-1,5 år gamla. Men när det regnar ute och man kör i stänk, eller ännu värre när det blåser horisontellt regn, då kan jag tappa bromsen helt nästan.
Ceeden är min ”bara köra och göra så lite som möjligt med bil” så jag har inte brytt mig om att titta på den, annat än göra nödvändigt underhåll. Men igår så störde jag mig på bortfallet av bromsar extra mycket och stack in fingrarna genom fälgen och kände runt lite… Det sitter ju inte ens några bromssköldar fram(!??). Inte så konstigt att framskivorna blir blöta hur lätt som helst.
Har jag lyckats köpa ett måndagsexemplar där dom missat att skruva dit sköldarna, eller är det fler som har samma problem? Tycker det är jäkligt märkligt. Jag har aldrig någonsin haft detta problem med någon annan bil, min XC70 kan man plöja genom vad som helst utan en tillstymmelse till bromsproblem…
Annons