Hej!
Jag har köpt en Ceed 1.6 CRDi -08 med +20k mil och körde inte ljudet vid provkörning utan först på väg hem. Orolig att man sitter med svartepetter nu.
Ljudet låter väldigt likt de här:
Har läst väldigt blandat om det, från att det är fel på turbon - byt, det är läckande slang till turbon, till - det är normalt.
Vad är best/worst case här? Samt mest troligt? Vad kan/bör man göra vidare?
Annons
Re: Visslande ljud vid gas? [Ceed 1.6 CRDi -08]
2Så där lät min (1.6 CRDi 2008) också när jag köpte den för snart 3 år sedan. Min erfarenhet av andra turbo-bilar sa mig att det kan vara normalt när turbon/bilen gått långt (bilen hade gått knappt 28 000 mil vid köpet). Min bil kändes fortfarande pigg då. Ungefär två år in i ägandet började bilen kännas seg på gaspådrag och ibland tändes motorlampan (utläsning av felkoder sa för högt/lågt turbotryck). Lät det vara så ett tag, men när den tände motorlampan mer frekvent åkte jag in till verkstaden och de konstaterade att turbon var slut. Jag var dock inte övertygad...
Till slut, i våras, lät jag de iaf byta turbo och nu går den riktigt bra igen. Den viner inte och har bra kraft vid gaspådrag. Och bränsleförbrukningen har gått ner markant. Det är inte billigt att byta turbo, men i mitt fall tycker jag så här i efterhand att det var värt det.
Det min verkstad visade mig var att det varit ganska vanligt på denna generation att turbon, eller egentligen en aktuator på den, kärvar igen och ger dessa symptom. Andra verkstäder jag pratat med vittnar också om att den turboteknik som här används även är vanlig på andra märken av samma årsmodeller, där också liknande problem har varit vanliga.
Till slut, i våras, lät jag de iaf byta turbo och nu går den riktigt bra igen. Den viner inte och har bra kraft vid gaspådrag. Och bränsleförbrukningen har gått ner markant. Det är inte billigt att byta turbo, men i mitt fall tycker jag så här i efterhand att det var värt det.
Det min verkstad visade mig var att det varit ganska vanligt på denna generation att turbon, eller egentligen en aktuator på den, kärvar igen och ger dessa symptom. Andra verkstäder jag pratat med vittnar också om att den turboteknik som här används även är vanlig på andra märken av samma årsmodeller, där också liknande problem har varit vanliga.