Annons

Re: ISG

21
_Morgan_ skrev:
Kia4life skrev:Min brukar gå igång av sig själv efter ett litet tag
Är det nån annan eller är det fel på min. Står jag stil typ 1-2 min så går den igång bara
Testa om ni vill. Så det går inte typ att vänta på tjejen om hon ska köpa nåt snabbt eller nåt.
Sen jag som kör en del i Sthlm älskar isg men det tog tid att vänja sig nu så har jag ett helt nytt
Kör sätt efter så många mil körda ;) sen är det inte bara pengarna det handlar om det är miljön också 8-)
Den startar pga temperaturen inne bilen. Har man ex ad på 15 grader så kommer det ta lång stund innan den startas ;)
Så det är inget fel på din bil:) Har samma på min.

Mvh Morgan_
Nej då har kollat upp allt de där men näää.
Kan ju ha me hur Mattsson mår?
CEE'D1,6 SW crdi I GULD2011 eller inte
Annons

22
Känns som om vi borde göra en lista på hur/när/osv ISGn funkar.

Pallar inte att springa ner i garaget efter manualen men:
Jag har för mig att den startar efter ett tag, av sig själv när den idlat för länge för att spara batteri, två minuter som du skrev. AC'n måste vara på? Eller?

Vi behöver en ISG guru som sätter ner foten och berättar vad som är normalt ;-)

Min dotter gillar för övrigt att bilen skakar och låter duggudugguduggudugg när den stannar. Alltid något.

/Peter
Kia4life skrev:
_Morgan_ skrev:
Kia4life skrev:Min brukar gå igång av sig själv efter ett litet tag
Är det nån annan eller är det fel på min. Står jag stil typ 1-2 min så går den igång bara
Testa om ni vill. Så det går inte typ att vänta på tjejen om hon ska köpa nåt snabbt eller nåt.
Sen jag som kör en del i Sthlm älskar isg men det tog tid att vänja sig nu så har jag ett helt nytt
Kör sätt efter så många mil körda ;) sen är det inte bara pengarna det handlar om det är miljön också 8-)
Den startar pga temperaturen inne bilen. Har man ex ad på 15 grader så kommer det ta lång stund innan den startas ;)
Så det är inget fel på din bil:) Har samma på min.

Mvh Morgan_
Nej då har kollat upp allt de där men näää.
Kan ju ha me hur Mattsson mår?
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

24
Bilen går igång om den känner att den måste pga batteriförbrukning. Drar du på fullt kräm på fläkten kommer det inte dröja många sekunder innan bilen går igång. Sätter du på helljus är det likadant. Har du däremot tagit av dig bältet medans bilen är avstängd kommer inte bilen gå igång igen oavsett hur mycket fläkt du kör med.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 PEWTER BEIGE

25
Har testat mer ISG nu.
Sitter mycket i kö på väg hem från jobbet och bilen startar upp igen
fast jag inte bett om det. Ungefär varje gång efter ca 1-2 min så går den igång.
Man kan ju fråga sig då om det är någon mening med det hela.
Själva starten tar väl också lite extra diesel?
Om halvljuset hade släckts vid Autostart dagtid så kunde man nog stå längre en 1-2 minuter.
Konstigt att dom inte tänkt på det? Iallafall när man inte satt på ljuset själv med vredet.

26
kalle2345 skrev:Har testat mer ISG nu.
Sitter mycket i kö på väg hem från jobbet och bilen startar upp igen
fast jag inte bett om det. Ungefär varje gång efter ca 1-2 min så går den igång.
Man kan ju fråga sig då om det är någon mening med det hela.
Själva starten tar väl också lite extra diesel?
Om halvljuset hade släckts vid Autostart dagtid så kunde man nog stå längre en 1-2 minuter.
Konstigt att dom inte tänkt på det? Iallafall när man inte satt på ljuset själv med vredet.
Du har väl fläkten på, stereon och lite annat. Dessutom så reagerar isg på temp ute och temp inne i bilen.
Det mest korkade är ju den extremt lilla besparing man gör. I en liten stad som där jag bor, max 3 dl/år. I en storstad som Stockholm med många trafikljus ung. nio liter, även det på ett år. Allt enl. ett reportage i Vi Bilägare, länk i tråden.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

27
hmm har funderat lite....

när man har turbo ska man ju låta bilen gå på tomgång ca 40 sekunder innan man stänger av motor och ca en minut efter en riktig hård körtur för att kyla turbon så att den inte slits ut i förtid

alltså borde isg vara en turbo killer.... :twisted: har ju läst om några som haft visslande turbos och några som fått byta

min slutsats är att isg inte är så bra när man kör bil med turbo och kan resulterar i ett turbo ras

eller vad tror ni? :clap:
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

28
Varm turbo? :)
Bild
Var inte det ett problem när Saab 99 kom med sin första turbo samt när Porsche 944 kom med sin turbomodell?
Dagens moderna bruksbilar har nog inte så mycket problem med det.
Däremot så kan man ju strunta i att lägga i friläge när man stannar vid en korsning så slipper man att använda isg.
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.

29
läser man instruktions boken så står det att man skall göra så, lite konstigt då att det går bra att stänga av motorn direkt med isg

min förra bil var jag noga med detta inga problem med den turbon

ha ha fin bild :lol:
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

30
frazze skrev:läser man instruktions boken så står det att man skall göra så, lite konstigt då att det går bra att stänga av motorn direkt med isg

min förra bil var jag noga med detta inga problem med den turbon

ha ha fin bild :lol:
Bakläxa för mig. Jag har en dålig ovana att aldrig läsa instruktionsböcker. :)