Annons

Re: Fjädring-Stötdämpare dåliga?

11
Ditto på hjulhuset. Låter lika mycket när man kör i stora vattensamlingar. Är det lika illa på 11orna?

Angående smällandet, det är inget löst i plastfacken under bagagerumsmattan?

Jag hade det där störande skramlet bakom instrumentpanelen som bara manifesterade sig vid 2000 varv. Hoppas jag slipper det på den nya.

kalle2345 skrev:Det obehagliga låter bakifrån.
Kör man i en håla eller gupp med bakhjulen så kommer det liksom
en smäll från bakre delen, precis som om något är löst och flyttar på sig.
Jag tycker inte det verkar vara fjädringen utan stötdämparna som är dåliga.
Frågan är om inget kommer att gå sönder på sikt? det känns lite så.
Jag tycker kupeutrymmet är väldigt isolerat och tyst men däremot så hör man
varje sten och gruskorn som smäller upp i hjulhusen.
Har aldrig hört det så tydligt på någon annan bil, kan det bero på dåligt med underedsmassa?
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com
Annons

14
På min -07 fick jag bytt en hel del stag och grejer i bakvagnen. Skramlade och levde utav he*vete. Byttes på bägge sidor. Är helt kass på hjulupphängning men det var några snedstag av något slag.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

17
kalle2345 skrev:Upplever allt oftare att bilen är väldigt stötig när man kör på dålig väg.
Det smäller och rister ordentligt i hjulupphängningarna när man kör på lite sämre väg.
Nästan så att man blir orolig att något skall gå sönder.
Försöker sänka farten och styra undan de dåliga avsnitten så gott det går.
Vägen behöver inte vara jättedålig för att det skall uppstå, det uppstår även på ganska hyfsad
vägkvalitet där andra bilar brukar svälja ojämnheterna mycket bättre än Kian.
Är fjädring och stötdämpning erkänt dålig på Kian?
jag hade ett rejält klonkande ett tag i vintras som visade sig vara länkarmen på höger sida. Det hörs tydligt som ett klonkande smällande ljud som uppstod vid låga "branta" kanter, typ iskanter. Märks även om man gör några kraftiga svängar åt båda håll.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 KOMFORT