Ja, svaret var kort och tydlig att den datan finns inte att få fram.Presumtiv skrev:Har du frågat på KIA?JoakimO skrev:Tyvärr finns inte i Ceed i alla fall data som visar antalet mil på ren el efter en körning. Så det blir att man få ha koll själv när till sist bensinmotorn går igång. Den här årstiden behövs normalt inte bensinmotorn för värmen, så man kan köra på ren el tills batteriet börjar närma sig 12-10% beroende på hastighet. Annars får man räkna bort dom km som bensinmotorn är igång, men är lite svårt att ha koll. 50 km på el är inga problem att klara.Presumtiv skrev:Hej.
Har ingen KIA (ännu iaf) men är intresserad av Kia Niro Plug I och e-Soul.
Kör Toyota Prius + hybrid 2017 och Prius Plug In 2015 (äldre versionen som bara går ca 15 km vinter och 21 km sommar på en sladdladdning. Bilen har inte heller värmepump, som den nyare Prius plug In 2017- utan värmer bilen och kupen på bensinmotorn, precis som KIAs plug In bilar vad jag förstår)
Tycker oxå att bilarna drar lite mer om jag kör på farthållare. Känns som att jag kan kontrollera körningen bättre manuellt men... som sagt... väldigt bekvämt med farthållare.
På vår Prius plug In finns en "Driving ratio 1" i menyn där man kan se hur mycket man kört på sladdladdad el, både i % och km.
Ville bara höra med Er som har KIA plug In ( Ceed och Niro ) hur ni räknar när Er bil gått ca 50-60 km på en laddning. Jag antar att bensinmotorn går igång vid några tillfällen, (särskilt vid låga utomhustemperaturer) för att värma bil och kupe (precis som på min Prius 2015) . Räknar Ni bort det kilometrarna som bilen går/värmer på bensinmotor eller är de medräknade i den totala 50-60 km sträckan?
Var ganska svårt att hitta "Driving ratio 1" i menyn på vår Prius. Krävdes en del knapptryckande
Får hoppas att det kommer en uppdatering av mjukvaran som kanske kan ge mer data.