Annons

Re: Artikel i Vi bilägare angående stänkskydden

91
Hej! Farsan får sin nya Kia inom en månad och han har också varit intresserad av de här nya stänkskydden efter att ha läst mycket om problemen med stenskott och blästerskador. Här i Finland är det inte frågan om någon kampanj med stänkskyddsbyte enl. återförsäljaren i alla fall. :? Inte har ju vi här heller nå bättre vägar än i Sverige, för här saltas och sandas det hej vilt också hela vintern. Alla nya Kia som jag har sett här hos ÅF har nog haft de" pyttesmåa" stänkskydden i varje fall, och dessa har ju nog ingen vidare skyddande effekt. Är det någon som vet reservdelsnummern på de nya längre stänkskydden?. Det skulle vara enklare då, eftersom ingen här har någon "aaaaning" :o om att det finns längre stänkskydd att montera.
Kia Ceed GT 2016 Deluxe White. GT PACK 2.
Annons

92
jenu skrev:Hej! Farsan får sin nya Kia inom en månad och han har också varit intresserad av de här nya stänkskydden efter att ha läst mycket om problemen med stenskott och blästerskador. Här i Finland är det inte frågan om någon kampanj med stänkskyddsbyte enl. återförsäljaren i alla fall. :? Inte har ju vi här heller nå bättre vägar än i Sverige, för här saltas och sandas det hej vilt också hela vintern. Alla nya Kia som jag har sett här hos ÅF har nog haft de" pyttesmåa" stänkskydden i varje fall, och dessa har ju nog ingen vidare skyddande effekt. Är det någon som vet reservdelsnummern på de nya längre stänkskydden?. Det skulle vara enklare då, eftersom ingen här har någon "aaaaning" :o om att det finns längre stänkskydd att montera.
Kom just fån kindwals och frågade där och fick det här till svar
Fram: Vänster 86841H100 Höger 868321H000
Bak ( som man inte brukar byta men kan vara bra att ha)
Vänster 868411H100 Höger 86842H100.
Så hoppas att de funkar för gubben nu ;)
CEE'D1,6 SW crdi I GULD2011 eller inte

95
Kia har godkänt min ceed som ett garantiärende och trösklar dörrar och bak skärm kommer lackas om på båda sidorna :)
Får hoppas det inte är någon klåpare som lackar så att man måste hålla på och krångla för att resultatet ska bli bra.

Lite bilder på pepprad sidorna på bilen var (bilen är nytvättad på bilderna så alla prickar är stenskott):
IMG_3429.JPG IMG_3429.JPG Visad 2520 gånger 61.62 KiB
IMG_3420.JPG IMG_3420.JPG Visad 2520 gånger 80.74 KiB
IMG_3412.JPG IMG_3412.JPG Visad 2520 gånger 62.98 KiB
kia optima sw gt line 2017

96
Såg ut som vår bil, den är nu omlackad ock försedd med nya stänksydd. Tyvärr blev jag inte 100% nöjd med lacken.
Det första jag såg när jag skulle hämta bilen var en repa i en av de nylackade dörrarna. Repan gick att polera bort.

Sen fick jag åka till lackfirman ytterligare två gånger för tillfixning av rinningar och inlackade dammkorn.
Att lackfirman lagt lackskarven mitt på en slät plåtyta är ju inte så jättesnyggt. Lackfirman skyller på att Kia betalar dåligt och att de var tvungna att lägga skarven just där då pengarna inte räckte till första lämpliga skarv.. Jag är kanske petig med min bil men det är ju trots allt lite pengar i den.
Orkar inte bråk längre är ganska less på bilen i skrivande stund :( ( se även tråden om sprucken framruta)

97
Den lackfirma jag var hos gjorde, vad jag kunde se, inga fel som rinningar och liknande. Otroligt bra jobb. Synd att inte alla verkstäder är så nogräknade när de väljer lackfirma. På min (nu inbytta Ceed crdi) lackades allt utom tak, front, huv och bakre kofångare om.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

98
Är till viss del en glädje att finna denna frågan i forumet.

Jag var som en del tidigare skrivit, "den ende" som klagat på blästring av lacken på sidorna enligt KIA´s gubbe.

Jag tog upp mina skador med den lokale KIA handlaren i Kungälv för ca 2 år sedan nu. Dom hänvisade mig vidare till den auktoriserade servicverkstaden, där bilen fotades och dessa bilder skickades till KIA i Stockholm.

Efter ett par månader fick jag beskedet att bilen skulle lämnas in nytvättad på verkstaden för då skulle KIA´s representant från Stockholm titta på bilen. Efter detta hände det ingenting! Jag ringde verstaden vid flera tillfällen men dom hänvisade bara till Stockholmaren som till slut meddelade mig detta i ett mail.

"Skadorna på bilen har uppkommit genom yttre påverkan. Troligen har den polerats för hårt med polermaskin."
??????????????

Svarade givetvis att det var märkligt att den som i så fall polerat bilen lyckats skada lacken på samma ställen på bägge sidorna bilen. En del mail växling följde på detta men utan något resultat.

Jag har även låtit en opartisk lackverkstad titta på bilen och även hans åsikt var att lacken "blästrats" av däckssprut.

I mitt sista mail till KIA förklarade jag vad lackfirman tyckte och att jag även funderade på att ta upp frågan med konsumentverket. Trots detta, inget svar på mailet.

Efter att ha läst vad som skrivits i forumet och artikel så mailade jag KIA i går igen, fick bekräftat via läskvitto att han öppnat mailet, men hittills ingen respons.

Om det blir som jag tror så kommer inget att hända. Hur går jag vidare?
Tar tacksamt emot förslag från er som lyckats.

Kjell