Re: Normalladdare

#11

Senaste inlägget från föregående sida:

nila skrev:
phillsky skrev:Är det inte 8A. Manualen säger H 12A, M 10A och L 8A

Jag laddar med minsta läget i vanligt jordat uttag. Då mäter jag att laddaren drar 1,2 kW dvs 5,2 A (så manualen överdriver. Men 12 A på högsta läget stämmer! Lite uppkäftigt att ta 12 A på en 10 A säkring.)
Även om jag kört tomt på batteriet och behöver 9 kWh är det alltid fulladdat nästa morgon. Med låg laddström får man mindre förluster i ledningar och kontakter, inga problem med överbelastning på använd fas även om andra apparater använder samma (16 A huvudsäkring). När vi så småningom kommer att få betala nätavgift efter högsta använda effekt under året (i stället för säkringsstorlek) blir det ännu viktigare att ha jämn och låg belastning.


Jag kör min på L, ställt in i bilen. Även jag har 16A huvudsäkring, och fixar att ladda fullt på natten. Dock så kör jag i vanliga fall löjligt lite, ca 7 km/dag. En till två gånger
i veckan kommer jag upp i 20 Km. Har bara kört "nästan" helt tomt på batteriet två gånger sedan jag köpte bilen (6 September)


Annons

Re: Normalladdare

#12
OK, jag kanske är trög och okunnig, men hjälp mig här. Jag har precis köpt en Niro laddhybrid, en 2018 som gått 1000 mil och alltså var begagnad. Jag fick med en laddkabel för vanligt eluttag, jag har inte hunnit läsa igenom hela manualen ännu, men menar ni att jag inte bör använda den? Tycker att det är konstigt att man inte fick med en kabel som går att använda i laddstationer dessutom, utan den får man köpa för 2000 pix :( På måndag ska jag få en laddbox installerad, får hoppas att det är med en lös Typ2-Typ2 till den, annars blir det till att hysta upp mera pengar :(
Toktant med en Niro Plugin 2018 och pluspaket 1.

Re: Normalladdare

#14
har man elbil så är ladd box nästan ett måste om kan , större batteri , men en Niro har ett mindre batteri så ladder man på natten å kör på låg effekt , 6-8 A, ska det inte vara några problem , bra kablar framdraget ska man ju alltid ha så det är så klart en förutsättning . Laddat sju månader med den kabel som följde med utan problem. Tänker nog ändå installera box så småningom för att kunna gå over till E-Niro istället .

Re: Normalladdare

#15
Nancy skrev:OK, jag kanske är trög och okunnig, men hjälp mig här. Jag har precis köpt en Niro laddhybrid, en 2018 som gått 1000 mil och alltså var begagnad. Jag fick med en laddkabel för vanligt eluttag, jag har inte hunnit läsa igenom hela manualen ännu, men menar ni att jag inte bör använda den? Tycker att det är konstigt att man inte fick med en kabel som går att använda i laddstationer dessutom, utan den får man köpa för 2000 pix :( På måndag ska jag få en laddbox installerad, får hoppas att det är med en lös Typ2-Typ2 till den, annars blir det till att hysta upp mera pengar :(


Det följer bara med en normalladdare (en sån med vanlig 220V kontakt) när man köper bilen. Jag använder den hemma, tills jag har fått min laddbox installerad. Vanligast är att laddboxarna har en fast typ2 kabel. Jag beställde en "lös" typ2 - typ2 kabel från ClasOhlson, som får ligga i bilen. Jo du kan använda den som följde med bilen. Dock så bör du se till att uttaget, och allt annat du tänkte använda klarar av det. Jag ställde ner laddningen för normalladdaren i bilen till det lägsta, så jag inte överbelastar säkringen, som bara är på 10A för uttaget jag använder.

Re: Normalladdare

#16
Laddaren kan man ju växla H, M, L dvs 6, 8, 10ah har jag för mig
Men vad är det man ställer in i bilen ?
Körde mellan på båda inställningarna och säkringen i proppskåpet blev lite ljummen, har el från 1800 kallt så man är ju lite skraj :)
KIA Niro Plug-In Hybrid PP2, Aurora Black Pearl, 18"

Re: Normalladdare

#17
Det verkar vara laddinställningen jag gjorde i bilens meny som gäller. När jag ändrar på laddboxen går den alltid tillbaka till H av sig själv. Men den laddar 5,2 A (1200 W) dvs) L låg enl menyval.

Re: Normalladdare

#18
Både inställning i laddare och bil spelar in
Jag satte låg i båda och då hade jag laddtid på 13.5timme eller nått

Får läsa manualen tror jag :)
KIA Niro Plug-In Hybrid PP2, Aurora Black Pearl, 18"

Re: Normalladdare

#20
Steedwmax skrev:Laddtid på 13 timmar låter väldigt mycket, jag får ca 8 timmar laddtid från tomt batteri till fullt på lägsta med normalladdaren. Är det utetempersturen som gör så stor skillnad?


Ställ ner inställningen i bilen också så förläng tiden i intervall om ca 2 timmar
vad denna inställning gör återstår dock att se närjag orkat kika i manualen
KIA Niro Plug-In Hybrid PP2, Aurora Black Pearl, 18"

Re: Normalladdare

#21
Disktant skrev:
Ställ ner inställningen i bilen också så förläng tiden i intervall om ca 2 timmar
vad denna inställning gör återstår dock att se närjag orkat kika i manualen


Jag hade hittat inställningen inne i bilen men visste inte att det gick att ändra även på själva laddaren däremot! Hur funkar det här då, låg både i bil och på laddaren blir superlåg då, eller? Kör också med vanligt 10 A 220 volt uttag, hur mycket vågar man ladda?

(elen är nydragen till garaget med egen elcentral/jordgelsbrytare men huset är gammalt och huvudsäkringarna/elcentral i huset är nog från 70-talet)
Annons
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster

cron