Annons

Skillnad på 1,6 EX komfort -07 resp -08

1
För ett par veckor sedan och köpte en ceed av en oberoende bilfirma i Småland.
I annonser på internet och på skylten i bilaffären stod det att det var 2008 och den hade bara gått 1700 mil och hade komfortpaketet vilket gjorde att jag köpte den.

Nu är saken den att bilen är uttagen 200809, men är tillverkad 2007!!

Jag tittade öht inte på -07 när jag letade för att slippa barnsjukdomar, men nu verkar jag hamna där iaf...

Nu ska jag maila säljaren för att se vad de säger och om det går att hitta en lösning och då behöver jag hjälp av er:

* Skillnaden mellan 07 och 08 utrustningsmässigt, det är som sagt en 1,6 EX komfort
* Skiljer det på garantivillkoren?
* Andra skillnader?

Har någon varit ute för något liknande eller hört talas om något sådant här och hur gick man tillväga?

Tilläggas bör att de hade köpt in 15 st. Ceed från KVD på en gång och många är sålda, men de som finns kvar är -07 som annonseras som -08

Tacksam för alla synpunkter.
Annons

Re: Skillnad på 1,6 EX komfort -07 resp -08

2
Hej,

Bilarna måste ju tillverkas någon gång, det medför att bilar som säljs nu i början av året och av fabriken betraktas som 2010:or givetvis är tillverkade 2009. Det skulle vara svårt att börja tillverka den nya årsmodellen den första januari, då skulle den föregående årsmodellen säljas flera månader in på det nya året, vilket är ohållbart.

Men tillverkaren följer ett enkelt system för att kontrollera årsmodellen, där den 8:e siffran från höger i chassinumret anger årsmodellen. Före 2010 så står det "7" för en 2007:a, "8" för en 2008, "9" för 2009.

Från årsmodell 2010 så har man infört bokstäver istället eftersom det annars kunde förväxlas med år 2000. Helt logiskt startar således 2010 me bokstaven "A", och 2011 kommer få bokstaven "B" när det beger sig osv. Det finns ett antal tillverkare som använder samma system, däribland Kia, VW-gruppen mfl.

Sedan 1998 har dock årsmodellerna officiellt tagits bort, men de lever kvar i branschen eftersom man har nytta av att kunna skilja på eventuella facelifts och andra förändringar som gjorts.

3
Jo, visst förstår jag att det är en viss förskjutning på årsmodellerna. Nu är dock min bil tillverkad 200701 vilket i min värld bör betraktas som en 2007:a.

Problematiken ligger i att bilaffären sålde det som en 2008 med komfortpaket. Nu vet jag att det på 2007 t.ex. inte finns farthållare (vilket det gör på 2008) och här kommer återigen min ursprungliga fråga: Vad skiljer mer på dessa årsmodeller? Utrustningsmässigt, exteriört, interiört garantier? Jag har googlat runt efter information, men jag hittar ingenstans vad som ingick på en 1.6 EX komfort -2008

4
Mattias76 skrev:Jo, visst förstår jag att det är en viss förskjutning på årsmodellerna. Nu är dock min bil tillverkad 200701 vilket i min värld bör betraktas som en 2007:a.

Problematiken ligger i att bilaffären sålde det som en 2008 med komfortpaket. Nu vet jag att det på 2007 t.ex. inte finns farthållare (vilket det gör på 2008) och här kommer återigen min ursprungliga fråga: Vad skiljer mer på dessa årsmodeller? Utrustningsmässigt, exteriört, interiört garantier? Jag har googlat runt efter information, men jag hittar ingenstans vad som ingick på en 1.6 EX komfort -2008
Tillverkad januari 2007 låter ju onekligen som årsmodell -07.

Har du farthållare?
Står det något om farthållare i instr. boken?
(i 2008 instr. bok som jag hittade på minkia.se-sajten så står farthållare som tillval,
men i broschyren inte ett ord.)
2018 cee'd SW GDi
fd. 2010 cee'd SW CRDi