Annons
Annons

Re: För mycket olja

2
Det är väll inte helt bra med för mycket olja i bilen vad jag hört.
Men du skulle kanske ringa till någon verkstad och kolla hur det ligger till.
Sökte lite på google om detta men det finns bra många åsikter om vad som kan hända och inte kan hända.

Mvh _Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

3
thomasd79 skrev:Fick tillbaka min bil från service igår och idag när jag kollade oljan så låg nivån 1-2 cm över maxmarkeringen.
Kan bilen ta skada av det ??

Dum fråga men måste ändå. Stod bilen på plan mark när du kollade?
I så fall hade jag kontaktat verkstanden och frågat varför dem gör på det viset :), är där en maxgräns så är där ju!
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

4
Japp den stod på plan mark. Testade igen genom att köra motorn i 10sek. Vänta 2 min och sen kollade igen. Då låg nivån jäms med max. Får väl vänta tills på mån och ringa verkstaden !
KIA Sorento 2,2 Executive+ -14
KIA Cee'd SW 1,6 CRDI ECO Komfort -10

6
thomasd79 skrev:Fick tillbaka min bil från service igår och idag när jag kollade oljan så låg nivån 1-2 cm över maxmarkeringen.
Kan bilen ta skada av det ??
Har varit med om precis samma sak.
Min verkstad sa att det inte gjorde något, så jag får väl lita på dom.
Lite konstigt att de inte kan docera oljan bättre.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

9
thomasd79 skrev:Var inne på verkstaden så de fick suga ur lite olja. När jag ringde sa de att det inte alls var bra utan tyckte jag jag skulle komma in snarast !
Intressant, helt tvärt emot vad min verkstad sa. Man upphör aldrig att förvånas över skillnaderna i bedömning verkstäder emellan.

Jag har redan hunnit kört drygt 1000 mil sedan verkstaden fyllde i för mycket. Har inte märkt några problem.
Skall kolla oljestickan igen och se om det försvunnit något.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

10
Rent generellt sett så är det ju väldigt obra att ha för mycket olja i dieslar då de kan drabbas av okontrollerbar acceleration. Detta händer om olja piskas upp genom vevhusventilationen ut i luftinsuget och in i motorn. Den oljan förbränns då i cylinder och skapar övertryck som piskar upp ännu mer olja och då får en motor som inte går att stänga av och som varvar ihjäl sig.

Volvo har ju haft problem med detta och återkallat bilar på grund av dessa problem. Jag har dock ingen aning om ifall Kia har en mer effektiv oljefälla i vevhusventilationen eller hur det funkar där. Men personligen skulle jag aldrig acceptera en för hög oljenivå.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010